بصیرت قرآنی
از مجموعه آیات قرآن و روایات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) می توان استنباط کرد که تنها انسان های صاحب بصیرت می توانند پرچم دار حق باشند و مردم را به سعادت ابدی رهنمون سازند.
فاقدان بصیرت نه دارای ابزار عقل اند و نه ابزار بصیرت؛ تنها گمراهانی سرگردان هستند که راه به جایی نمی برند.
خداوند همه ی انبیایی را که برای سعادت بشر فرستاد تا پرچم حق را برای مردم برافرازند، صاحب بصیرت معرفی می کند.
آنچه در این کتاب دنبال می شود، کشف مطالبی است تا:
قلمرو قرآن در این حوزه شناخته شود.
با توجه به دستورالعمل قرآن، به نیازهای کنونی جامعه پاسخ داده شود و معیارهای آن معلوم گردد.
الگوهای مناسب قرآنی و تاریخی برای عبرت پذیری معرفی شود.
به ریشه ها و عوامل آن پی ببریم و پیامدهای آن را بشناسیم.از مجموعه آیات قرآن و روایات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) می توان استنباط کرد که تنها انسان های صاحب بصیرت می توانند پرچم دار حق باشند و مردم را به سعادت ابدی رهنمون سازند.
فاقدان بصیرت نه دارای ابزار عقل اند و نه ابزار بصیرت؛ تنها گمراهانی سرگردان هستند که راه به جایی نمی برند.
خداوند همه ی انبیایی را که برای سعادت بشر فرستاد تا پرچم حق را برای مردم برافرازند، صاحب بصیرت معرفی می کند.
آنچه در این کتاب دنبال می شود، کشف مطالبی است تا:
قلمرو قرآن در این حوزه شناخته شود.
با توجه به دستورالعمل قرآن، به نیازهای کنونی جامعه پاسخ داده شود و معیارهای آن معلوم گردد.
الگوهای مناسب قرآنی و تاریخی برای عبرت پذیری معرفی شود.
به ریشه ها و عوامل آن پی ببریم و پیامدهای آن را بشناسیم.
برشی از کتاب بصیرت از نگاه قرآن:
«بصیرت » همچون چشم، ابزار دیدن است، با این تفاوت که چشم فقط ظاهر اشیا را مشاهده می کند و تصویر موجودات به وسیلۀ چشم به مغز انتقال پیدا می کند و انسان می تواند اجسام را تشخیص دهد. به عبارتی چشم، وسیله ای حسی و ابزار جسمی است، اما بصیرت، ابزار مشاهدۀ کنه و ذات حقیقت موجود و ابزار دل است. بصیرت نوعی جهان بینی است و با آن شباهتها و تفاوتهایی دارد. در جهان بینی، مشاهدۀ جهان، در مکاتب گوناگون متفاوت است. هر مکتبی جهان را بر اساس اعتقاداتش می شناسد، نه بر اساس حقیقتی که وجود دارد. بنابراین مشاهدۀ جهان بینی هرچند فراتر از مشاهدۀ جهان احساسی است، اما متأثر از بینش فکری است و نمی توان برای رسیدن به حقیقت، به آن اعتماد کرد، اما بصیرت با معیارِ وجدان می بیند. پس با بصیرت می توان چیزی را دید و حقیقتی را مشاهده کرد که با چشم، جهان احساس و اندیشه های جهان بین هرگز قابل درک نیست؛ از این رو، بصیرت ابزار سومِ دیدن و دارای نوری هدایت گر است.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.