ضرورت غدیر
ضروری به نظر می رسد که نسل حاضر و جهان معاصر بفهمد شیعه در طول چهارده سده چه می گوید و با این همه اسناد و مدارک درصدد اثبات چیست؟ و برای چه جهتی آن ها را گردآوری می کند؟ دعوت شیعه به تدبر و تأمل در واقعه غدیر خم در مقیاس مسایل انسانی کجا جای دارد؟ مضمون این نَفَس متصل از حدیث «بدء الدعوه» در سال سوم هجری تا ده ها حدیث دیگر، تا خطبه غدیر چیست؟ آیا این همه درگیری بر سر مسأله ای است انقراض یافته، یا بر سرامری زنده تا روزی است که زندگی هست. شیعه با طرح مسئله غدیر و دعوت مردم به تدبر در مفاد آن در حقیقت مردم را به استیفای حقوق خود دعوت می کند. مسأله «عصمت» که شیعه در رهبری شرط می داند غیر از این چه معنی دارد؟ این که شیعه می گوید: رهبری جز نوع خدایی آن پذیرفته نیست و امامت ادامه شؤونات نبوت است جز وحی جز این چه معنا دارد؟ کسی که درباره موضوع غدیر خم سخن می گوید یا کتاب می نویسد در حقیقت مقصود او دفاع از اسلام است نه شخص امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام، و دفاع از اسلام هم به عینه دفاع از انسان و انسانیت در قلمرو وسیع آن می باشد. لذا باید این مسأله را به خوبی روشن نماییم.
برشی از کتاب:
تدابير پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) براى خلافت امام على (علیهالسلام)
گفته شد كه پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) بايد جانشين خود را مشخص مىنمود، لذا راه سلبى وايجابىِ به واگذارى انتخاب خليفه به شورا را ابطال كرديم وگفتيم تنها شخص لايق براى جانشينى پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) على بن ابىطالب (علیهالسلام) است، چون همه كمالات را در خود داشت واز همه صحابه فاضلتر وكاملتر بود.
حال ببينيم پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) براى تعيين وتثبيت خلافت وجانشينى امام على (علیهالسلام) چه تدابيرى انديشيد.
مىتوان تدابير پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) در تبيين وتثبيت خلافت وجانشينى امام على (علیهالسلام) را در سه نوع خلاصه كرد :
1 ـ آمادگى تربيتى امام على (علیهالسلام) از كودكى وامتياز او در كمالات وفضايل وعلوم.
2 ـ بيان نصوص ولايت وامامت.
3 ـ اجراى عملى با تدابير مخصوص در اواخر عمر پيامبر.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.