کتاب حکمت متعالیه؛ برای شناخت اصول فلسفه ملاصدرا به رشته تحریر درآمده و هدف از آن شناساندن حکمت متعالیه در بخش قالب و محتواست.

138,000 تومان10٪ تخفیف124,200 تومان

276,000 تومان10٪ تخفیف248,400 تومان
حکمت متعالیه
70,000 تومان10٪ تخفیف63,000 تومان
درخت تنومند فلسفه ی اسلامی ثمره ی نهالی است که توسط کندی و حتی قبل از وی ایرانشهری غرس و توسط فارابی و ابن سینا و شاگردان آن ها آبیاری و تنومند شد و در فلسفه ی اشراق و سپس حکمت متعالیه به اوج ثمردهی رسید. حکمت متعالیه قله ی بلند فلسفه ای است که از حکمای یونان و ایران و عرفان اسلامی و تعالیم کتاب و سنت اسلامی بهره گرفته و مبین و مفسر و مدافع عقاید و معارف اسلامی بوده و هست. حکمتی که خداوند متعال را محور هستی و همه ماسوای او را تجلیات و ظهورات حضرت حق و انسان را بالاترین ظهور می داند؛ حکمتی که با اصالت وجود و تشکیک در وجود ربط علی و قاعده ی بسیط الحقیقه، خود را به شهود عرفای حق رساند و همه هستی را ظهور و آیه حق معرفی کرد و با حرکت جوهری، اتحاد عقل و عاقل و معقول و تکامل نفس، سیر صعودی انسان به سمت معشوق اصلی را به خوبی تبیین و مستدل کرد. تاثیرپذیری فلسفه ی اسلامی از قرآن کریم و سنت معصومین علیهم السلام در حکمت متعالیه به اوج خود رسید و همین امر آن را به قله رفیع حکمت الهی رساند و این حقیقت در کتب فلسفی، عرفانی و تفسیری ملاصدرا کاملا نمایان است.
قاعده الواحد از قواعدی است که در موارد فراوانی در فلسفه و حتی علم اصول به کار رفته و نتایجی را به دنبال داشته و در مورد آن ادعای بداهت شده است، با این حال، از جمله قواعدی است که هم در اصل ادعا و هم در ناحیه دلایل، با تعبیرها و تقریرهای مختلفی اثبات شده، هم چنان که از طرف ناقدان نیز نقد و بررسی گردیده است.
بنابراین، ابتدا لازم است تقریر همه جانبه ای از قاعده ارائه شود و حتی تقریرهای مختلف مطرح گردد، سپس به ادله و ثمره هر دلیل پرداخته شود و در نهایت، جمع بندی نهایی ارائه گردد.
الف) تقریر قاعده الواحد
معنای ابتدایی این قاعده عبارت است از این که «از علت واحد، معلول واحد صادر می شود و محال است معالیل متکثر صادر شود» و در ناحیه معلول نیز گفته می شود «معلول واحد جز از علت واحد صادر نمی شود».
اما آنچه مهم است معنای واحد و معنای صدور و نوع علیت است؛ یعنی آیا هر واحدی منظور است یا واحد خاصی؟ هر صدوری یا صدور خاصی و هر علیتی یا علیتی خاصی هم چون علت فاعلی؟
گاهی گفته می شود این قاعده فقط مخصوص بسط حقیقی است که خداوند متعال است و در غیر ذات حق جریان ندارد، و گاهی به گونه ای مطرح می شود که بر غیر خداوند نیز صادق است…
در انبار موجود نمی باشد
somdn_product_pageنوع جلد |
شومیز |
---|---|
شابک |
9789648579734 |
تعداد صفحه |
496 |
ناشر | |
نوبت چاپ |
اول |
سال انتشار |
1399 |
قطع کتاب |
وزیری |
رده سنی |
بزرگسال |
نویسنده |
برای ثبت نقد و بررسی وارد حساب کاربری خود شوید.
محصولات مشابه
عیون اخبار الرضا علیه السلام (دوره دو جلدی)
1,200,000 تومان10٪ تخفیف1,080,000 تومان
فدک ذوالفقار فاطمه (سلام الله علیها)
85,000 تومان10٪ تخفیف76,500 تومان
میزان تشیع: بررسی سند، محتوی و نسخه های زیارت عاشورا
7,500 تومان10٪ تخفیف6,750 تومان
حکمت های جاوید : چهارده موضوع تبلیغی از سخنان امام حسین(علیه السلام)
13,000 تومان10٪ تخفیف11,700 تومان
ثارالله، خون حسین علیهالسلام در رگ های اسلام
15,800 تومان10٪ تخفیف14,220 تومان
پرتویی از عظمت امام حسین (علیهالسلام)
350,000 تومان10٪ تخفیف315,000 تومان
تحقیقی پیرامون اهمیت اذان و اقامه و سومین شهادت (گواهی به ولایت علی علیهالسلام در اذان و اقامه)
3,500 تومان10٪ تخفیف3,150 تومان
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.