کتاب «مدیریت روابط دختر و پسر» در پنج فصل تألیف و تنظیم شده است؛ در فصل اول این اثر به مفاهیم مرتبط با موضوع این کتاب مذکور پرداخته شده است که از جمله محتوای این فصل میتوان به انواع ارتباط دختر و پسر (علمی، شغلی و حرفه ای، دوستی)، انواع برخوردهای اجتماعی بین دختر و پسر، پیامد افزایش روابط دختر و پسر) اشاره کرد.
نویسنده فصل دوم این اثر را به دلایل گرایش به جنس مخالف اختصاص داده است که برخی از آنها عبارتند از: وارد شدن به سنین نوجوانی، گسترش فضای مجازی، فشار همسالان، انگیزه جنسی، وعده ازدواج، کسب شناخت برای ازدواج، اشتباهات والدین، کسب آرامش، تسهیل روابط دختر و پسر.
سومین فصل از این اثر، به راههای برقراری ارتباط دختر و پسر اشاره کرده که این راهها اعم از ارتباطهای کلامی، نگاهی، بدنی و دنیای مجازی هستند؛ در این فصل موارد جواز نگاه مرد به زن مطرح شده است.
در فصل چهارم، روابط دختر و پسر از نگاه اسلام (قرآن و روایات) مورد بررسی قرار گرفته است؛ این فصل، به گفت و گوی مردم با حضرت مریم (س)، گفت و گوی زنان با پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و امام صادق (ع)، گفت و گوی سلمان با حضرت فاطمه (س)، گفت و گوی حضرت سلیمان (ع) با ملکه سبا و… میپردازد.
در این فصل، روایات دالّ بر منع گفت و گوی زن و مرد نامحرم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در پایان فصل چهارم، به جمعبندی روایات نسبت به روابط دوستانه با جنس مخالف اشاره دارد که از جمله آنها میتوان به توجه به خطرات ناشی از تکلم مردان با زنان، پرهیز از عشوه در سخن گفتن با مرد نامحرم، لزوم بسنده کردن به مقدار ضرورت در ارتباط گفتاری زن و… پرداخت.
در پنجمین و آخرین فصل از کتاب «مدیریت روابط دختر و پسر» تحلیل واژه عفاف، عفاف در قرآن و سنت، قلمرو عفت (در اندیشه، گفتار، رفتار،)، ره آورد عفت (آرامش روحی، سلامت جسمانی و سلامت اخلاقی و نسل، پایداری جمال و خانواده، امنیت اجتماعی و پاک نامی)، عوامل عفت پیشگی (درونی و بیرونی) و آسیبشناسی عفاف (چشم چرانی، فکر ناسالم، بیکاری، سخن گفتن با نامحرم، خلوت با نامحرم و…) مطرح میشود.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.