نمای دور:فیروز زنوزی جلالی: متاسفانه اهمیت داستان کوتاه در جامعه ادبی امروز ما آن طور که باید و شاید جا نیفتاده است. و دامنه این تاسف و ناآگاهی تا به آنجا گسترده است که حتی بسیاری از نویسندگان مطرح و صاحبنام ما نیز، با وجود داشتن مجموعه داستانهای کوتاه در خور تأمل، تا زمانی که رمان ننوشتهاند خود را داستاننویس حرفهای نمیدانند! و میکوشند به ضرب و زور طرح و توطئههایی قوام نیافته هم که شده لااقل از روی دیوار پرافتخار نشر یک رمان رقیق و نازل بپرند تا قله نویسندگی مطلوب و ایده آل را فتح کنند. و باز هم به دلیل همین ناآگاهی از اهمیت داستان کوتاه است که بسیار نویسندگان ما –لابد- افتخارشان در این است که داستان کوتاه ندارند و با تفاخر میگویند که فقط رمان نویساند! شاید اینان هنوز نمیدانند که نویسندگان نامداری چون آنتوان چخوف، بورخس، ریموندکارور و بسیاری دیگر از نویسندگان بزرگ دنیا شهرت خودرا فقط و فقط مدیون همین «عرصه ظاهراً بیاهمیت» داستان کوتاه هستند!
از کتاب:سربازگفت: «فکر میکنی با کی طرفی؟! با اولیاءالله؟! من آدم بزرگی نیستم. آن وقتها هم که دل داشتم، دلم اندازه یک گنجشک بود. حالا دیگر هیچی ندارم. فقط یادم مانده آخرین دستور مغزم قبل از اینکه از کار بیفتد، این بوده: انتقام بگیر! به بدترین شکل ممکن. گذشت مال وقتی است که چیزی برایت مانده. من دیگر حتی حسرت این را نمیخورم که چرا باید تسویه حساب نکرده بمیرم تا اینکه تو سر راهم سبز شدی…»
از داستان «آتش به اختیار»صفحه ۲۲
از همین قلم: مخلوق (سوره مهر) اولیها (سوره مهر) توپ پاشنه، سمت، ساعت دو (سوره مهر) سالهای سرد (سوره مهر) سکان سمت میانه اروند (سوره مهر) قاعده بازی (علم) دوشنبههای دوستداشتنی (خانه کتاب) ساعت لعنتی (تکا) گزیده ادبیات معاصر (نیستان)
قصه 83
10,000 تومان قیمت اصلی: 10,000 تومان بود.9,000 تومانقیمت فعلی: 9,000 تومان.
نمای نزدیک:نیازی نیست در پی تفاهم فکری و تکنیکی میان نویسندگان داستانهای کتاب بگردیم. برای یافتن عواملی که جذابیتهای یک مجموعه داستان را میسازند، به عنوان بهانهای برای خواندن کتاب، تنها کافی است نگاهی به نام گردآورنده مجموعه بیندازیم که خودش نویسنده است و داستان کوتاه را میشناسد و آفتها و معضلات این عرصه دلش را به درد آورده است.
کتاب را که باز میکنی و داستانها را یک به یک که میخوانی، بر اعتمادت افزوده میشود و قصهها هر کدام یک گوشه از خیال تو را به دنبال خود میکشند.
اولین داستان یعنی «آتش به اختیار» نوشته محمدرضا بایرامی، با قصهای ساختارشکنانه از جنگ شروع غافلگیرکنندهای را برای مجموعه رقم زده است. جز این داستان که روایتی حیرتانگیز، واقعگرایانه و کاملا انسانی از جنگ را تصویر میکند، داستان «بازگشت» احمد دهقان هم از بهترینهای این مجموعه است که اتفاقا این یکی هم در ژانر داستانهای جنگی قرار میگیرد. دهقان در داستانش، موقعیتی تراژیک را در لایههایی از طنز سیاه، چنان به ظرافت تصویر میکند که خواننده را به حیرت و شگفتی و البته تحسین وا میدارد.
زنوزی داستانی از راضیه تجار را نیز در این مجموعه گنجانده است؛ داستانی با نثر شاعرانه، جملههای بریده بریده، گفتگوهای درونی و فضای سورئالیستی که در اغلب آثار تجار دیده میشود. اما صداهای متفاوت در مجموعه «دل آدم سیب است» به همین جا ختم نمیشود. داستان خود زنوزی جلالی در این کتاب، به لحاظ ساختار و حال و هوای قصه، شباهت چندانی با دیگر آثار مجموعه ندارد اما همچون همه آنها خواندنی و دلنشین است. به اینها باید قصه درخور تأمل مجید قیصری را نیز اضافه کرد که داستانی خلاقانه از حاشیههای جنگ است.
در انبار موجود نمی باشد
قطع کتاب |
رقعی |
---|---|
رده سنی |
بزرگسال |
تعداد صفحه |
128 |
ناشر | |
نویسنده | |
شابک |
9786001751608 |
نوبت چاپ |
دوم |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.