در تاریخ ادب فارسی، شاعران زیادی با عنوان «مردمی» قلمداد می شوند. ولی در دوره ی معاصر، به ویژه بعد از مشروطه، که شعر اجتماعی تر می شود دیده نشده که صاحب نظران حوزه ادب فارسی در مورد شاعری این چنین بگویند و راجع به او این گونه روایت کنند؛ “آقاسی را به سازمان تبلیغات مشهد دعوت کردیم. سالن اجتماعات آن جا ششصدنفر بیشتر ظرفیت نداشت. با حضور آقاسی، آن سالن اجتماعات مملو از جمعیت می شود و سه طبقه پر می گردد. سازمان تبلیغات از مشتاقان شعر او تا آن جا که از ترس فروریختن ساختمان شماره 2، آتش نشانی را در جریان قرار می دهد. ”
از ویژگی هایی که در چشم انداز رنگین کمانی شعر آقاسی قابل درنگ است «اعتراض» است و «اعتراض»! اعتراض در چارچوبی عقلایی. اکثر اعتراض های این شاعر دردمند، با روحیه انقلابی اش گره می خورد.
جان مولا حرف حق را گوش کن؛
شمع بیت المال را خاموش کن برشی از کتاب:دوستی نقل میکرد در مجلسی نشسته بودیم که کارمندان شهرداری و شهرداران آنجا جمع بودند. آقاسی رفت پشت تیریبون، اولین شعری که خواند این بود؛
سرافرازان برای سرفرازیضرورت دارد آیا برج سازی؟
و میگفت می دیدم یکی یکی افراد از صف اول دارند بلند می شوند و بیرون می روند!
آقاسی شعر را به دقیقه اکنون، با توجه به شزایط فرهنگی-اجتماعی می سرود. اگر قدری بیشتر در شعر آقاسی غور کنیم این مواقع شعرش به یک سخنرانی حماسی هنرمندانه تبدیل می شود.کتاب “چه کسی شمع بیت المال را خاموش کرد” نام اثر جدید حسین قرایی است که با محوریت گزیده اشعار زنده یاد محمد رضا آقاسی جمع آوری و در قطع پالتویی و 110 صفحه می باشد.دکتر حسین قرایی پیش تر با آثاری چون “دلت را خانه ما کن”، “در جست و جوی مهتاب”، “از مشهد تا ژوهانسبورگ” و… به جامعه کتابخوان معرفی شده است.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.