مشاوره و پاسخگویی در اماکن مذهبی
در سالهای اخیر بهویژه در دو دهه گذشته مرکز برنامهریزی معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات زائران، مرکز پاسخگویی و مشاوره مسجد جمکران را تأسیس کرد. این مرکز در طول سال، فعالیتهای گسترده و چشمگیری دارد و محل مراجعه زائران برای یافتن پرسشها و رفع مشکلات و مسائل خود و بستگانشان است. کتاب حاضر، دربردارنده سلسله نشستهای هماندیشی مرکز مشاوره مسجد مقدس جمکران است که برای رسیدن به الگوی مطلوب مشاوره و پاسخگویی در مرکز پژوهشهای مسجد در سال 1396 برگزار شد. موضوعات نشستها در راستای دستیابی به این الگو طراحی شد و تلاش گردید از استادان مجرب و صاحبنظر در مشاوره و پاسخگویی بهره گرفته شود. از آقایان دکتر اکبر دوائی و آقای مهدی دانش آشتیانی که یاریگر هماهنگی و برگزاری جلسات بودند، کمال تقدیر و تشکر را دارم. امیدوارم مجموعه حاضر، مورد استفاده مدیران و برنامهریزان مرکز مشاوره و پاسخگویی و همچنین پاسخگوها و مشاوران مراکز مذهبی، بهویژه مسجد مقدس جمکران قرار گیرد. انشاءالله این تلاش ناچیز مورد پذیرش حضرت ولیعصر(عج) قرار گیرد.
برشی از کتاب:
تأثیر لحن و گفتار نرم در آرامش مراجع
گاهی پرسشگر از پاسخگو، سؤال مذهبی میپرسد. او نیز استدلالهایی را بیان میکند و ازآنجاکه مفاهیم اعتقادی به علت انتزاعی بودنشان پیچیدگی خاصی دارند، ممکن است پرسشگر درک درستی از آنها نداشته باشد. بسیاری از افرادی که ما با آنها سروکار داریم، هرچند ممکن است تحصیلکرده باشند؛ اما احتمال دارد در سطح تفکر انتزاعی نباشند و برای همین، نمیتوانند درک درستی از تفکر انتزاعی داشته باشند، ولی لحن و گرمای کلام پاسخگو که برگرفته از یک اعتقاد و ایمان درونی است، میتواند او را آرام کند؛ مثلاً فردی ادعا میکند که بارها در بعضی از مسائل اعتقادی دچار تردیدهای جدی شده است و باوجود خواندن کتابهای زیاد بازهم قانع نشده است. ولی همینکه به مسجد آیتالله بهجت؟ره؟ رفته، آن وقار، طمأنینه و آرامش ایشان در او ایمان و اعتماد به وجود آورد و اکنون درست است که نمیتواند از راه تعقل، تفکر و مطالعه و مباحثه، مسألهاش را برای خودش حل کند، ولی چون میداند همین مسأله برای ایشان بهعنوان یک فرد متعبد حل شده، بر این باور است که در او نیز آرامش و ایمان ایجاد کرده است.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.