اخبار, یادداشت

راز پیوند عاشورا و مهدویت

کتاب پیوند scaled

کتاب پیوند

 

راز پیوند عاشورا و مهدویت

نظر به جمله تاریخی و مهم حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: «این محرم و صفر که اسلام را زنده نگه داشته است» و با این نگاه که امام زمان (عج) با ظهور خود اسلامِ فراموش‌شده و غبارگرفته را احیا می‌کنند و دین‌داری را به درستی اقامه می‌کنند، درخواهیم یافت که بین واقعه عاشورا و ظهور امام زمان (عج) ارتباطی وثیق وجود دارد. و در واقع قیام امام حسین (ع) مقدمه‌ای انسان‌ساز برای ظهور امام مهدی (عج) است. دکتر «محمد پاشایی» پژوهشگر و استاد دانشگاه طی جلساتی در محرم سال 1393 برای دانشجویان پیوند عاشورا و مهدویت را محل بحث خویش قرار داده و این ارتباط را بررسی و تبیین نموده است. حاصلِ تدوبن‌شده‌ی آن سخنرانی‌ها حالا در کتابی تحت عنوان «راز پیوند عاشورا و مهدویت»به زیور طبع آراسته شده است.

دکتر پاشایی در مقدمه کتاب درباره «راز پیوند عاشورا و مهدویت» می‌نویسد: «کتاب حاضر یک مقدمه و سه فصل دارد. در مقدمه آن حادثه «عاشورا» و «مهدویت» دو حادثه اثرگذار معرفی شده و سپس به تبیین رمز و راز پیوند این دو حادثه پرداخته شد. در فصل اول ابتدا به اهمیت و جایگاه والای «زیارت عاشورا» در آموزه‌های دینی و نیز بررسی سند آن پرداخته شد و سپس «فلسفه لعن» در زیارت عاشورا و شبهاتی در این راستا بررسی شد. در فصل دوم با استناد به برخی فقرات زیارت عاشورا راز پیوند عاشورا و مهدویت در زیارت عاشورا بحث شد و سپس به برخی شبهات پاسخ داده شد. فصل سوم به کارکردهای عاشورا و مهدویت در ابعاد گوناگون اختصاص یافته و موضوع مذکور ضمن چهار محور فرهنگی، دینی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و ویژگی‌ها و برجستگی‌های یاران امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) تبیین و بررسی شد.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«حادثه عاشورا حادثه گذرایی نبود که در برهه‌ای از زمان اتفاق افتاده باشد و سپس در دل تاریخ دفن شود؛ بلکه جریان و ایده‌ای بود که به شکل فرهنگ پایدار و به صورت مکتب درآمد و مفاهیمی چون عدالت و ظلم‌ستیزی، ایثار و ازخودگذشتگی، استقامت و پایداری و از همه مهم‌تر از همه «ایمان» و «عمل به وظیفه» از نهضت سالار شهیدان حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) و اصحاب و یاران باوفایش به یادگار مانده است. انتظار و مهدویت نیز در فرهنگ شیعه صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست که منتظر دست روی دست گذاشته و همه کارها را به زمان ظهور واگذار کند؛ بلکه مفهوم وسیع و گسترده‌ای دارد که علاوه بر اعتقاد و باورهای قلبی، اعتقاد عملی و احساس وظیفه را به همراه دارد که مهم‌ترین وظیفه در این عصر فراهم کردن زمینه ظهور منجی است. اینکه در روایات انتظار فرج را «عبادت» و حتی «بالاترین اعمال» و نیز همانند کسی که در خیمه امام زمان در حال آماده باش ‌است، دانسته‌اند، ناظر به این معناست.»

برای خرید اینترنتی این کتاب اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *