اخبار, گزارش

کتاب‌هایی برای شناخت بیشتر امیرالمومنین(علیه السلام)

کتاب 2098592

به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و آشنایی با عظمت و مقام امیر مؤمنان امام علی(ع) انتشارات کتاب جمکران بسته موضوعی کتاب با محوریت امیرالمومنین را به مخاطبان عزیز معرفی می‌کند:

سمت خدا (دریچه‌ای به جامعه ولایی)

استاد میرباقری در این کتاب ارزشمند، مباحث بسیار عمیق معرفتی را به زبانی گویا و مستند به آیات و روایات بیان کرده‌اند؛ مباحثی نظیر:

چیستی معرفت امام و راه دستیابی به آن، حقیقت، معنا و آثار صلوات، معنای شیعه و درجات آن، رابطه ایمان و تشیع با اعمال و مناسک، سیر انسان در عوامل قبل از دنیا، طریق سلوک مؤمن با زیارت امام، نقش عوالم گذشته مؤمن در همراهی آینده‌اش با امام، نقش امام در مدیریت و چگونگی روابط اجتماعی مؤمنین، تولی و تبری، منشأ مرزبندی جامه مؤمنین با کفار، شکل گیری اخلاق حمیده بر اساس توحید و ولایت، صفات رذیله امتداد جنود جهل در وجود انسان، اتمام نعمت و گشایش درب ولایت در عید غدیر.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/BnU9Q

 

تاریخ امام امیرالمؤمنین علیه السلام (دوره دو جلدی)

کتاب تاریخ امام امیرالمؤمنین علیه السلام تلاشی است در نمایاندن گوشه‌ای از ستم‌هایی که از همان آغاز بر علی (ع) روا داشته شد. محقق محترم این اثر کوشیده‌اند تا با قلمی ساده و بی پیرایه پرده از توطئه‌های دشمنان، با استناد به کتاب‌های اهل تسنن و با تأکید بر روایات مخالفین بردارند و مظلومیت امیر مومنان (ع) را برای آگاهی و هدایت آنان به تصویر کشند.

جلد نخست به دوره زندگانی آن حضرت در ایام خلفا می‌پردازد و و جلد دوم تاریخ امام در دو بخش، از خلافت تا شهادت را بررسی می‌کند. بخش اول از خلافت تا پایان جنگ جمل را شامل است و در بخش دوم جنگ صفین و سپس چگونگی شهادت آن حضرت بررسی می‌گردد.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/nbCKx

 

امامت حضرت علی (علیه السلام)؛ سلسله مباحث پرسمان دینی – دفتر دوم

پرسش: آیا مقصود از «ولی» در آیه ولایت، محب یا ناصر است؟

برخی می گویند: به قرینه سیاق، مقصود از «ولی» در آیه «ولایت» محب و ناصر است؛ زیرا آیه در سیاق آیات نهی از دوست و یاور گرفتن از کفار است. پاسخ اول: آیه «ولایت» به جهت سیاق آیه قبلش که درباره امیر المومنین (ع) است، از آیاتی که نهی از نصرت و محبت کفار کرده، جدا گشته است. و لذا سیاق قبلی نمی‌تواند در آیه ولایت تأثیر گذاشته و به آن ظهور دهد. خداوند متعال در آیه متصل به آیه ولایت می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا مَن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینِهِ فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی المُؤمِنینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَهَ لائِمٍ ۚ ذٰلِکَ فَضلُ اللَّهِ یُؤتیهِ مَن یَشاءُ ۚ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ.»

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/OZNXK

 

پیروان غدیر در گذر تاریخ

پرسش: آیا مقصود از «ولی» در آیه ولایت، محب یا ناصر است؟

بعد از نصب امام علی (علیه السلام) به خلافت و جانشینی پیامبر (صلی الله علیه وآله) در روز غدیر خم عدّه‌ای با اخلاص تمام و اعتقاد مبرم به ولایت حضرت با او بیعت کرده و تا پایان عمر به عهد و پیمان خود وفادار ماندند. بعد از آنها در طول تاریخ و گذر زمان کسانی آمدند که گرچه حضرت علی (علیه السلام) را ندیدند ولی با تمام مشکلات و زحماتی که مخالفان حضرت ایجاد کرده بودند ولایت او را پذیرفته و تا آخر بر آن وفادار بودند. اینک سیری اجمالی بر پیروان غدیر در گذر تاریخ خواهیم داشت.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/XpPnE

 

دفاع از حریم امامت و ولایت: مختصر شبهای پیشاور

در عصر کنونی که نوجوانان و جوانان غیور کشور اسلامی‌مان با علاقه‌ای وافر و استعدادی سرشار، بنیهٔ علمی و اعتقادی خود را تقویت می‌کنند و دشمنان اسلام به خصوص استکبار جهانی با تمام توان و امکانات، تهاجم فرهنگی را بر علیه لشکر مخلص خداوند متعال؛ یعنی پیروان راستین اسلام ناب محمّدی شروع نموده‌اند، بر تمامی مراکز فرهنگی لازم است در مقابل این تهاجم، جوانان و نوجوانان عزیز را هرچه بیشتر آماده نمایند. اثر پیش روی شما تلخیص کتاب «شب‌های پیشاور» است که با قلم برادر آقای کریم شنی در دفاع از ولایت و امامت به رشته تحریر در آمده است.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/dcoff

 

۳۱۳ پیام از نهج البلاغه؛ نکته‌هایی از متن نهج البلاغه

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): این نهج البلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگ مفاهیم اسلامی است به یک معنا. خیلی عزیز است نهج البلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما نهج البلاغه را فقط اسمش را شنیده‌اند. اصلاً نمی‌دانند نهج البلاغه کتاب عمل است. نهج البلاغه واقعاً کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/hOAaV

 

فاطمه علی است؛ داستان‌هایی کوتاه از بلندای سبک زندگی حضرت صدیقه طاهره (س) و امیرمؤمنان (ع)

این کتاب، مجموعه داستان‌های کوتاهی از سبک زندگی علی (ع) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) را شامل می‌شود. داستان‌های این کتاب در ۴ فصل اصلی چاپ شده‌اند که عناوین این فصول چهارگانه به ترتیب عبارت است از: «تولد دو نور»، «پیوند دو دریا»، «داستان زندگی» و «در فراق یار».

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/io54z

 

چهل حدیث امام مهدی (عج) در کلام امیرالمؤمنین (ع)

متأسفانه، با گذشت زمان در کنار رواج پیدا کردن شیوه‌های جدید آموزشی و تبلیغات، مسئله تدوین چهل حدیث به فراموشی سپرده شد و یا دست‌کم رونق پیشین خود را از دست داده است؛ امّا به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، یعنی کم شدن فرصت مطالعه افراد در نتیجه گسترش زندگی ماشینی، تألیف مجموعه‌های چهل حدیث در موضوعات مورد نیاز، هنوز کارآیی دارد. کتابی که پیش روی خوانندگان محترم است، شرح و بسط چهل چراغ فروزان و چهل گوهر درخشان از امیرالمؤمنین علی (ع) درباره ولایت مهدویت است که دل هر مؤمنی را روشن می‌سازد.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/ngW5k

 

ردّ پای اشراف؛ همیشه پای اشراف در میان است

اگر جامعه به دست ولی خدا و اهل‌بیت باشد، آن را به صورت متوازن، در جامعه پخش می‌کنند و نمو می‌دهند و مال، تابع است. ولی در دولت فجار، مال، متبوع و سالار است. وقتی اموال در دست فجار باشد، همانند یک میدان مغناطیسی، بقیه اموال را هم بلعیده و جامعه را می‌خشکاند. «عبداالرحیم پیرسته انوشه»، در کتاب «رد پای اشراف» با همین نگاه به سراغ تاریخ رفته و سیری در زندگی اشراف و زرسالاران جوامع داشته است. کسانی که با قدرت و نفوذشان، با انبیای الهی و صالحان مخالفت کردند و سعی و تلاششان را بر این گذاشتند که ندای توحید از ناحیه انبیا و ائمه معصوم به گوش مردم، خصوصاً مستضعفان جامعه نرسد. در مقابل، همه انبیا و ائمه، تمام تلاش خود را به کار بستند تا با سرمایه داران تبه‌کار، مبارزه کنند و پیام الهی و سنت پیامبر اکرم را در جامعه بر اساس عدالت به اجرا بگذارند تا ریشه فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی را در جامعه از بین ببرند.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/fCdJF

 

جریان‌شناسی اصحاب نبوی (صلی‌الله‌علیه‌وآله)

کتاب «جریان شناسی اصحاب نبوی» در صدد پاسخگویی به این پرسش است که جریان‌های موجود در عصر نبوی، چه جریانهایی بوده‌اند و چه ویژگی‌هایی داشته‌اند. تاکنون، پژوهش‌هایی درباره جریان‌های موجود بین صحابه انجام شده که آنها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: برخی از آنها، اصحاب پیامبر را به صورت شخصی و بدون در نظر گرفتن جریان‌ها و دسته بندی‌های موجود در بین آنها بررسی کرده‌اند. دسته دیگر، فقط یک یا دو جریان از جریان‌های موجود میان صحابه را بررسی کرده‌اند. دکتر «محمد موسی نوری» در اثر پیش رو، تلاش کرده اولاً به صورت جریانی به اصحاب پیامبر نگاه کند، ثانیاً پژوهش او منحصر به یک یا دو جریان اصلی در زمان حیات پیامبر نباشد. نوری در این اثر با استناد به قرآن، روایات اهل بیت، منابع سیره نبوی همچون السیرة النبویة ابن هشام، مغازی واقدی، تاریخ یعقوبی، تاریخ طبری، مروج الذهب مسعودی و… به معرفی 5 جریان اصلی در میان صحابه پیامبر پرداخته است: جریان مهاجران، جریان انصار، جریان قریش و بنی امیه، جریان نفاق و جریان تشیع.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/Myy8b

 

امام شناسی در قرآن و پاسخ به شبهات

کتاب حاضر اهمیت و ضرورت امامت و ولایت را از دیدگاه قرآن و روایات مورد پژوهش قرار داده است.
نگارنده نخست آیاتی از قرآن را که مسلمانان را به اتحاد فراخوانده است، از نظر خوانندگان گذرانده، سپس درباره فلسفه و هدف امامت از دیدگاه شیعه و دیگر فرق اسلامی بحث می‌کند. وی معتقد است هدایت و رستگاری پیوند عمیق و تنگاتنگی با امامت داشته و حفظ نظام اجتماعی، برقراری عدالت، پاسداری و احیای شریعت از وظایف لا ینفک امامت است. وی در مباحث بعدی درباره نظریه اجتماع و نظریه‌های اهل بیت علیهم السلام در قرآن پرداخته و با استناد به آیات متنوعی از قرآن، فضایل اهل بیت علیهم السلام را یادآور شده و در پایان به بررسی و طرح این پرسش که چرا نام اهل بیت علیهم السلام در قرآن نیامده است، پرداخته است.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/rBCcb

 

دفاع از تشیع و پاسخ به شبهات

مسأله حقیقت تشیّع و مبدأ پیدایش آن مورد اهتمام و توجّه بسیاری از مؤلفان و مؤرخان قدیم و جدید قرار گرفته و محّل تضارب آراء و افکار بوده است. بیشتر مؤلفان هنگام بحث از حقیقت تشیّع آن را مذهبی می‌دانند که در عصر تقسیمات اعتقادی به سبب اختلاف اعتقادی و سیاسی پدید آمده که همگی بعد از گذشت نیم قرن از هجرت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است. بدین جهت آراء مختلفی درباره پیدایش این فرقه و عقاید آنان مطرح کرده‌اند؛ گاهی می‌گویند: آنان پیروان عبدالله بن سبأاند و عقایدشان را از یهودیت گرفته‌اند و برخی افکار این فرقه را منتسب به پارسیان قدیم می‌دانند که مجوس بوده‌اند. و عدّه‌ای پیدایش این فرقه و مذهب را در نتیجه و عکس العمل آن اتفاقاتی می‌دانند که در کربلا بر ضدّ اهل بیت پیامبر (علیهم‌السلام) اتفاق افتاد وسرمنشأ آن شهادت امام علی (علیه‌السلام) بود. این گونه آراء ونظرات درباره مبدأ پیدایش مذهب تشیّع ادامه یافت؛ برخی دیگر پیدایش آن را به بعد از سقیفه نسبت داده وعدّه‌ای به عصر عثمان وگوهی به شروع معرکه جمل یا صفین نسبت داده‌اند. وسبب همه این گونه نسبت‌ها عدم شناخت صحیح از تشیّع وشیعه به عنوان الگوی حقیقت اسلام ومسلمین با تمام مظاهرش می‌باشد، واین‌که تشیّع حادثه‌ای عارض بر فکر امّت اسلام یا عقیده‌ای وارداتی از یکی از امّت‌های دیگر نبوده، بلکه عقیده‌ای اسلامی به تمام معنا بوده است که بذر اوّل آن را خداوند متعال در قرآن کریمش ورسول گرامی اسلام ۹ در سننش کاشته وآبیاری کرده‌اند واهل بیت عصمت وطهارت نیز در طول بیش از دو قرن موقیعت این مذهب را ترسیم کرده وشبهات را از آن زدوده‌اند، و علمای اسلامی نیز تاکنون درصدد تثبیت وتبیین آن برآمده وحقاینت آن را به اثبات رسانده‌اند.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/v4qVu

 

نهج البلاغه (وزیری)؛ ترجمه محمد دشتی

حضرت امیر المونین علی (علیه السلام)، بی تردید امیرسخن و خداوندگار بلاغت است. کلام او در نزد سخن سنجانِ ظرافت بین، فراتر از بشر و فروتر از خداست.
قطعه‌ای از سخن او به دست هر بلیغ و خطیبی می‌افتاد به شگفتی فرو می‌رفت و دست به دست می‌گشت، تا این که دانشمند نامور قرن چهارم هجری -سید رضی- را توفیق رفیق گشت و با همت و ذوق فراوان، پاره‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار آن امام همام (علیه السلام) را گردآوری کرد و نام نهج البلاغه را بر آن نهاد.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/qDlW0

 

در کنار کتاب‌های علمی، چوانان و نوجوانان و فرزندان خود را با عظمت و مقام امیر مؤمنان امام علی(ع) از طریق کتاب‌های دیگری نیز می توانید آشنا کنید:

 

باغ طوطی

آیا می‌دانستید همان‌طور که پیامبر اعظم یاری از دیار ایران داشته‌اند، امیرالمؤمنین نیز در کنار خود یار ایرانی پرورانده‌اند؟ شاید تا قبل از اینکه «باغ طوطی» نوشته و منتشر شود کمتر کسی می‌دانست «میثم تمار» صحابی معروف و فداکار امام علی (ع) هم مانند «سلمان فارسی» ایرانی بوده است. «مسلم ناصری» در قالب رمانی گویا و پراحساس زندگی «میثم تمار» صحابی دلیر مولی‌الموحدین را پیش چشم ما آورده است. با باغ طوطی همچون میثم در کوفه قدم خواهید زد، از خرماهایش خواهید خورد و از شهد هم‌نشینی با امیرالمؤمنین لحظات خود را شیرین خواهید کرد. چاپ هشتم این داستان شیرین و جذاب به زودی در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/1HTed

 

قصهٔ خوبان؛ داستان حدیث کساء

این کتاب داستان نزول جبرئیل و حضور پیامبر در خانه حضرت زهرا (س) و روایت حدیث شریف کسا از زبان همان عبای یمانی است که پنج تن آل عبا زیر آن جمع شدند.

برشی از کتاب:

من یک پارچهٔ پشمی هستم که در سرزمین یـــمن بافته شده‌ام. به من می‌گــــــویند: «کَســـایِ یمـــــانی». عرب‌ها ما را بیشتر برای روپوش و عَبا استفاده می‌کردند. به همیـــن خاطر، من هم عبـا شدم. من در یک روز آرام، در میان خریداران شهر مدینه، چشم باز کردم؛ مردی مرا از بازار خرید و به یک خانهٔ کوچک و دوست داشتنی برد. خانه‌ای که سراسر نور و مهربانی بود. حضرت علی (ع) و همسر مهربانش حضرت فاطمه (س)، در آن خانه زندگی می‌کردند و من اهل خانه را به مرور زمان بیشتر شناختم.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/gbQ5v

 

محمدجواد و شمشیر ایلیا

این کتاب روایتی است فانتزی از یک ماجراجویی دینی. محمدجواد که در پی یافتن ردی از فضایی‌ها وارد زیرزمین خانه‌شان می‌شود، در کنج زیرزمین و در میان کارتن‌های کتاب، با پرنده‌ای آشنا می‌شود که او را به‌سوی ماجراهای پیچیده و زیادی می‌برد. ویژگی اصلی رمان «محمدجواد و شمشیر ایلیا» رویکرد او به قرآن است. رویکردی که تازگی و بکر بودن، شاخصه اصلی آن است. محمدجواد به باغ قرآن می‌رود و در آنجا با شخصیت‌های زیادی آشنا می‌شود؛ شخصیت‌هایی که هر کدام قسمتی از خمیر وجودی محمدجواد را تغییر می‌دهند.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/VOIQm

 

فرزند کعبه

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و ابوبکر در حال خروج از مسجد پیامبر (صلی الله‌علیه‌وآله) هستند که یک‌دفعه رو در روی هم قرار می‌گیرند. لحظه‌ای سکوت میانشان برقرار می‌شود. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نگاهی معنادار به ابوبکر می‌اندازد. می‌گوید: «ای ابوبکر، اگر من رسول خدا را به تو نشان بدهم و او به تو بگوید که علی جانشین من است، آیا می‌پذیری و خلافت را به من واگذار می‌کنی؟»

ابوبکر میخکوب می‌شود. بی‌اختیار خنده‌اش می‌گیرد. با خود می‌گوید: «درست شنیدم؟! علی دارد چه می‌گوید؟! پیامبر که سال‌هاست وفات کرده!»

ابوبکر درحالی‌که نمی‌تواند از خنده‌اش جلوگیری کند، با لحنی شُل و خنده‌دار پاسخ می‌دهد: «آری علی، اگر پیامبر به من بگوید خلافت را به تو بدهم، اطاعت می‌کنم.»

– پس برویم.

ابوبکر سر تکان می‌دهد و با تعجب می‌پرسد: «کجا؟»

– به محضر رسول خدا!

لبخند از روی لبان ابوبکر می‌رود. شوکه می‌شود…

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/ceJzG

 

زیباترین عید – زیباترین جشن

این کتاب روایت حضور بچه‌ها در جشن‌های عید غدیر و فعالیت‌های آن‌هاست که هر ساله یاد غدیر را زنده نگه می‌دارند و با توجه به سنشان از معارف بیشتری نسبت به قبل برخوردار می‌شوند. انتشارات کتاب جمکران، دو کتاب «زیباترین جشن» و «زیباترین عید» را در یک جلد منتشر کرده است،‌ به نحوی که دو کتاب با چرخاندن کتاب قابل خواندن هستند. با این ایده، مخاطب هم روایت کودکان حاضر در واقعه غدیر را می‌خواند و هم با فعالیت بچه‌های امروزی برای برپایی جشن‌های غدیر آشنا می‌شود. دو صفحه میانی کتاب نیز تلفیق حضور امروزی و دیروزی مردم در واقعه غدیر است.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/Lhdap

 

دعوت مردی که راست می‌گفت؛ داستان مباهله برای بچه‌ها

کتاب داستان «دعوت مردی که راست می‌گفت» اثر ابراهیم حسن بیگی با موضوع مباهله برای کودک و نوجوان به نگارش در آمده است. داستان این کتاب از زبان یکی از سه مسیحی که در روز مباهله به محضر پیامبر رسیدند، روایت می‌شود.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/RA7to

 

امام علی (علیه السلام)؛ مجموعه چهارده معصوم (علیهم‌السلام)

این مجموعه دربردارنده داستان‌های کوتاهی از زندگانی چهارده معصوم (علیهم‌السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است که به قلم خانم زهرا عبدی به تازگی به چاپ رسیده است.

این کتاب کودکان و نوجوانان را با زندگی امام علی (علیه السلام) در قالب داستان آشنا می‌سازد.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/IXfVJ

 

مژده گل: داستان‌هایی از زندگی امام علی (علیه السلام)

مجموعه کتاب داستانی «مژده گل» در بردارنده داستان‌های کوتاهی از چهارده معصوم (علیهم السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است که به قلم محمود پور وهاب و مجید ملأ محمدی به تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب کودکان و نوجوانان را با زندگی حضرت علی (علیه السلام) در غالب داستان آشنا می‌سازد.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/GlGrK

 

آشنایی با چهارده معصوم (دوره دو جلدی)

کتاب آشنایی با چهارده معصوم در دو جلد ترکیبی از شعر و رنگ آمیزی است که برای شناخت ائمه معصومین (علیهم السلام) برای کودکان به چاپ رسیده است. این کتاب با طرح و شعری متناسب با زندگانی ائمه اطهار طراحی شده که درصفحه  آخر نیز اطلاعات کاملی درمورد چهارده معصوم از جمله: نام، کنیه، لقب، تاریخ تولد و… آورده شده است.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/pL9Xs

 

مجموعه زندگانی چهارده معصوم: امام علی (علیه السلام)

مجموعه زندگانی چهارده معصوم مجموعه‌ای ۱۴ جلدی از زندگانی ائمه معصومین (علیهم السلام) برای کودکان و نوجوانان است که به صورت داستانی به معرفی ائمه اطهار از بدو تولد تا رحلت و شهادت پرداخته است. این کتاب کودکان و نوجوانان را با زندگانی امام علی (علیه السلام) آشنا می‌سازد.

خرید نسخه کاغذی: yon.ir/RiDaX

1 دیدگاه در “کتاب‌هایی برای شناخت بیشتر امیرالمومنین(علیه السلام)

  1. کوتن گفت:

    سلام
    تبریک می گم
    تو این زمینه بهترین هستین

    سایتتون هم زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *