اخبار

رمانی برای آموزش قرآن

«محمدجواد و شمشیر ایلیا» جدیدترین رمان نشر کتاب جمکران است که به نویسندگی فاطمه مسعودی نسب، روایتی است فانتزی از یک ماجراجویی دینی. محمدجواد که در پی یافتن ردی از فضایی‌­ها وارد زیرزمین خانه‌­شان می­‌شود، در کنج زیرزمین و در میان کارتن­‌های کتاب، با پرنده‌­ای آشنا می‌شود که او را به‌سوی ماجراهای پیچیده و زیادی می‌برد.

ویژگی اصلی رمان «محمدجواد و شمشیر ایلیا» رویکرد او به قرآن است. رویکردی که تازگی و بکر بودن، شاخصه اصلی آن است. محمدجواد به باغ قرآن می‌رود و در آنجا با شخصیت‌های زیادی آشنا می‌شود؛ شخصیت‌هایی که هر کدام قسمتی از خمیر وجودی محمدجواد را تغییر می‌دهند.

فضای فانتزی کتاب کاملاً ایرانی و بومی است. نویسنده تلاش فراوانی کرده است تا از فضاهای غربی بگذرد و به مدلی بومی برای خلق یک فانتزی ایرانی ـ اسلامی برسد. در واقع می‌‌توان گفت «محمدجواد و شمشیر ایلیا» اولین رمان فانتزی با رویکرد آموزش مفاهیم قرآنی است. نویسنده تلاش فراوانی کرده است تا قصه خوبی روایت کند‌، قصه‌ای از نظر مفهومی نه تنها دچار کج فهمی نشود بلکه مخاطب را به لایه‌­های عمیق‌تری نیز ببرد.

فاطمه مسعودی در اولین رمان خود، از عناصر فرمی و محتوایی فانتزی به خوبی استفاده کرده و نشان داده است،‌ می‌توان از طریق نوعی رئالیسم که بنای خود را از مفاهیم دینی و قدسی گرفته  برای کودک و نوجوان امروز حرف­‌های مفیدی زد.

در بخشی از این رمان می­‌خوانیم:

« محمدجواد، ایلیا را در دست گرفت. نوری که از ایلیا منعکس می‌شد، جلوی پایش را روشن کرده بود. کمی بعد از غار خارج شد. آن‌قدر محو تماشای ایلیا بود که متوجه نشد چطور به تخته‌سنگ آخر رسیده است. روبه‌روی دوستانش ایستاد. ذال با دیدن ایلیا انگشت به دهان ماند. باورش نمی‌شد که اسلحه‌ محمدجواد، ایلیا باشد. اما انگار سلوا و هُما منتظر چنین چیزی بودند. هُما دست محمدجواد را گرفت و به داخل خشکی آورد.

سلوا با لبخند گفت: «ایلیا شمشیریه که به هرکسی نمیدن. این شمشیر توانایی‌های زیادی داره که فقط صاحبش می‌تونه اون رو کشف کنه.»

هُما با همان لحن جدی گفت: «بریم سراغ تمرین.»

و هر چهار نفر به سمت اتاق تمرین بازگشتند.

همین‌طور که می‌رفتند، محمدجواد خود را به سلوا رساند و آرام پرسید: «هُما خوشحال نشد؟»

سلوا بالش را روی شانه‌ی محمدجواد گذاشت و گفت: «چرا خوشحال شد.»

– اما چهره‌اش این رو نشون نمی‌داد… حتی لبخند هم نزد.

– چون نمی‌خواست تو احساس غرور کنی. هُما یک بار این کار رو برای بهترین شاگردش انجام داد و نتیجه‌ خوبی نداشت.

– شمشیر ایلیا با شمشیرهای دیگه چه فرقی داره؟

– این شمشیر از محبت به خانواده پیامبر خدا ساخته شده، هرکسی محبت این خانواده رو در دل داشته باشه، این شمشیر رو بهش می‌دن.

به اتاق تمرین رسیدند. هُما شمشیر چوبی را به دست محمدجواد داد و شمشیر چوبی دیگری را در دست گرفت و گفت: «خب! حمله کن!»

«محمدجواد و شمشیر ایلیا» در 220 صفحه و با قیمت 20000 تومان از سوی کتاب جمکران منتشر شده است.  این اثر از طریق کتاب­فروشی‌­های معتبر و کتابفروشی اینترنتی کتاب جمکران عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *