
35,000 تومان10٪ تخفیف31,500 تومان

40,000 تومان10٪ تخفیف36,000 تومان
میزان تشیع: بررسی سند، محتوی و نسخه های زیارت عاشورا
7,500 تومان10٪ تخفیف6,750 تومان
کتاب «میزان تشیع، بررسی سند، محتوا و سفرهای زیارت عاشورا» اثر آیتالله محمد عندلیبهمدانی است که سه فصل به بررسی پنج سند زیارت عاشورا، بررسی مضمون زیارت عاشورا و نگاهی به اختلاف نسخهها در نقل زیارت عاشورا میپردازد.
این کتاب شامل جلسات درس خارج آیتالله عندلیبهمدانی است که به بررسی سندی، نسخی و محتوایی زیارت شریف عاشورا پرداخته است و این درسها مربوط به سالهای 1386 ـ 1387 در مدرسه آیتالله العظمی گلپایگانی(ره) میشود.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «زیارت شریف عاشورا از ناحیه دو امام معصوم(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) به دست ما رسیده است. این زیارت در دو کتاب «مصباح المتهجد» اثر شیخ طوسی و «کامل الزیارات» به قلم ابن قولویه نقل شده و همواره مورد توجه علمای بزرگ شیعه بوده است».
آیتالله عندلیبهمدانی در این اثر، اشکالات و شبهاتی که درباره زیارت عاشورا مطرح است را بررسی کرده و به آنها پاسخ میدهد که در بخشی از این اثر میخوانیم: «مرحوم ابن قولویه میفرماید: نقل روایت کرد برای من، «حکیم بن داود بن حکیم» و «غیر او» از «محمدبن موسی الهمدانی» از «محمدبن خالد طیالسی» از «سیف بن عمیره» و «صالح بن عقبه» همگی از «علقمۀ بن محمد حضرمی» و «محمد بن اسماعیل» از «صالح بن عقبۀ» از «مالک جهنی» از امام محمد باقر (ع)؛ امام باقر(ع) فرمودند: هر کس قبر امام حسین (ع) را در روز عاشورا زیارت کند و اشک از چشمانش سرازیر شود، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات میکند که برای او ثواب هزاران حج و عمره و جهاد نوشته میشود. ثواب هر حج و عمره و جهاد او، همانند ثواب کسی است که در کنار رسول خدا(ص) و ائمه راشدین(ع) این اعمال را انجام داده باشد.»
در انبار موجود نمی باشد
somdn_product_pageمیزان تشیع: بررسی سند، محتوی و نسخه های زیارت عاشورا
به دنبال سؤالاتی که در خصوص سند زیارت شریف عاشورا مطرح میشد، حضرت آیت الله عندلیب (حفظه الله) ، سی جلسه از درس خارج خود را به بررسی سندی، محتوایی و نُسَخی زیارت عاشورا اختصاص دادند. نوشته ی حاضر، تقریرات درس معظمٌ له است که در سال تحصیل ۸۷-۸۶ در مدرسه ی آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمه الله علیه) برگزار می شد.
این تقریرات در سه مقام تنظیم شده
مقام اوّل: بررسی پنج سند از زیارت عاشورا.
مقام دوم: بررسی اجمالی متن زیارت عاشورا با قرآن و روایات.
مقام سوم: نگاهی به اختلاف نسخه ها در نقل زیارت عاشورا
چکیده ی مباحث کتاب
زیارت شریف عاشورا از ناحیهی دو امام بزرگوار، امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) به دست ما رسیده. این زیارت در دو کتاب «مصباح المتهجد» جناب شیخ طوسی و «کامل الزیارات» جناب ابن قولویه نقل شده و همواره مورد توجه علمای بزرگی چون مرحوم شیخ انصاری و مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانی و بسیاری از بزرگان دیگر بوده است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دامت برکاته) با همه ی دقتی که در تأیید سند روایات دارد، پس از تأیید سند روایت، اینگونه می فرماید: «برکات و تأییدات غیبیه ای که به طرق معتبره، در مورد زیارت عاشورا وارد شده، به تنهایی دالّ بر اعتبار این زیارت شریف است.»
عمده اشکالاتی که در رابطه با این زیارت مطرح شده
۱ ـ سند این زیارت ضعیف است، لذا نمی توان به آن اعتماد کرد.
۲ ـ الفاظی در فضیلت این زیارت دیده می شود که جز غلوّ، تعبیر دیگری از آن نمی توان داشت.
۳ ـ متن زیارت عاشورا که مشتمل بر لعن های بسیار است، با آن چه که در قرآن کریم و برخی از روایات، در مورد اجتناب از دشنام دادن به کفار و لزوم تقیه وارد شده، منافات دارد.
۴ ـ در نسخه های زیارت عاشورا، اختلاف است.
روش بحث
گام اوّل ـ ابتدا پنج سند از زیارت عاشورا، در دو کتاب «مصباح المتهجد» و «کامل الزیارات» ذکر میگردد.
گام دوم ـ با بررسی سند شرح الزیاره (شرح ثواب زیارت) به این نتیجه می رسیم که اولاً: سند جناب شیخ طوسی به کتاب «محمد بن اسماعیل بن بزیع» صحیح است. ثانیاً: جناب «صالح بن عقبه»، نه تنها غالی نیست، بلکه فردی موثّق و مورد اطمینان است. سخنی هم که ابن غضائری و به تبع او برخی دیگر از علما، در مورد غُلوّ صالح و روایاتش گفته اند، مبنایی است.
گام سوم ـ پنج سند از زیارت عاشورا مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. سه سند در مصباح و دو سند در کامل الزیارات. سند اوّل مصباح قطعاً صحیحه است، سند دوم قابل تصحیح است. سند سوم هم ـ البته اگر شامل خود زیارت هم باشد ـ قابل تصحیح است، اما آن دو سندی هم که در کامل الزیارات ذکر شد، به نحوی قابل تصحیح است. به هر حال اگر کسی آن ها را نپذیرفت، لااقل به عنوان شاهد و مؤید خوبی می توانند مورد استفاده قرار گیرند؛ کما این که فقها، در فتاوای فقهی خود چنین مسلکی را در پیش می گیرند.
در این گام، بهره ی فراوانی از شیوهی تجمیع بین قرائن ـ که شیوه ای علمی و عقلایی است ـ برده می شود.
گام چهارم ـ عمده مناقشه ای که در متن زیارت عاشورا شده، در مورد لعن های آن است. با بررسی متن زیارت عاشورا با قرآن کریم و روایات، به نتیجه می رسیم کسانی که در این زیارت مورد لعن قرار گرفته اند، به طور قطع دارای صفاتی هستند که دارندگان این صفات در قرآن کریم و روایات صحیحهی معصومین (علیهم السلام)، مورد لعن خداوند و معصومین قرار گرفته اند.
گام پنجم ـ نگاهی به اختلاف نسخه ها در متن زیارت عاشورا است. در این مرحله پس از بررسی انواع اختلاف در نسخه ها و مرجحات آن ها، دو فقره ی «صد لعن و صد سلام» و «اللّهمَّ خُصَّ انت…» مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت همین متن فعلی زیارت که بین همگان مشهور است، مورد تأیید و ترجیح قرار می گیرد.
وزن | 625 گرم |
---|---|
قطع کتاب |
وزیری |
رده سنی |
بزرگسال |
تعداد صفحه |
312 |
زبان کتاب |
فارسی |
نوع جلد |
جلد سخت |
شابک |
978-964-973-350-0 |
نوبت چاپ |
اول |
سال انتشار |
1392 |
ناشر | |
نویسنده |
برای ثبت نقد و بررسی وارد حساب کاربری خود شوید.
محصولات مشابه
حکمت های جاوید : چهارده موضوع تبلیغی از سخنان امام حسین(علیه السلام)
13,000 تومان10٪ تخفیف11,700 تومان
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.