اخبار, گزارش

یازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس؛ استقبال قابل قبول تبلیغات ضعیف

گزارش نمایشگاه دفاع مقدس
غرفه‌داران یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این نمایشگاه در استان قم، مهمترین ضعف آن را اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی ضعیف عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در این شهر با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان استانی، از پنج‌شنبه هفته قبل کار خود را آغاز کرد. به نظر می‌رسد، برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌‌های استانی و با حضور 90 ناشر در قالب 115 غرفه، برای ناشران تخصصی دفاع مقدس رضایت‌بخش بوده است.

سلیمانی مسئول غرفه «کتاب جمکران» با اشاره به اتمام شیوع کرونا و برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به خبرنگار‌(ایبنا) گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا نمایشگاه برگزار نشد، الحمدالله این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شد اما نکته‌ قابل توجه این است که برخی از ناشران مهم حوزه دفاع مقدس در این نمایشگاه شرکت نکردند و به نظر بنده این ایراد بزرگی بود. بن‌های کاغذی که به دانش‌آموزان اهدا شد، عالی بود چراکه این اقدام آن‌ها را به سمت کتابخوان شدن هدایت می‌کند. بن‌هایی هم خانه کتاب و ادبیات ایران تدارک دیده بود و بانک عامل ـ بانک صادرات ـ در اختیار مخاطب قرار داد به نوعی حمایت از مخاطب برای خرید کتاب محسوب می‌شود.

کتاب e2fed237 4997 49e1 bde0 cff846e01930

سلیمانی درباره برگزاری حضوری نمایشگاه و حذف خرید مجازی از این رویداد، بیان کرد: با‌توجه به اینکه در هفته کتاب قرار داریم، فروش کتاب با هدف حمایت از کتاب‌فروشی‌ها در قالب سامانه فروش مجازی اجرایی شد؛ اگر این نمایشگاه علاوه بر امکان خرید حضوری، فرصت خرید مجازی را فراهم می‌کرد به‌زعم بنده مشکلاتی را برای کتاب‌فروشی‌ها و آن طرح ایجاد می‌کرد.

مسئول غرفه «کتاب جمکران» گفت: برای این نمایشگاه، غرفه‌ها رایگان در اختیار ناشران قرار گرفت و خدماتی ازجمله اسکان و پذیرایی برای ناشرانی خارج از قم، به صورت رایگان فراهم شده بود و این اقدام، حضور ناشران در نمایشگاه‌های استانی را تسهیل کرد.

در ادامه مدیر فروش غرفه انتشارات «روایت فتح» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، گفت:   دو روز اول نمایشگاه برای مخاطب خیلی شناخته شده نبود، اما هرچه جلوتر رفتیم استقبال بهتر شد. هدف دوستان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این بود که همشهریان قم از این نمایشگاه استفاده کنند، که این اتفاق به خوبی رقم خورد.

وی به تعداد کتاب‌های عرضه شده در این غرفه اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰۰ عنوان کتاب از کتاب‌های قدیمی و کارهای جدیدمان که به روایت داستانی از زندگی شهدای مدافع حرم، جانبازان خانواده‌هایشان اختصاص دارد به نمایشگاه آورده‌ایم.

کتاب 4d85e9db 6ac6 4392 a5dd 4dda2af1e05e

این فعال حوزه چاپ و نشر ادامه داد: یک مجموعه‌ای از زندگی علما ارائه کردیم؛  هدفمان آشنایی مخاطب با علما در قالب یک کتاب کمم حجم بود؛ از‌جمله امام خمینی(ره)، حاج آقا مصطفی(ره)، آیت‌الله مرعشی(ره)، شهید بهشتی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله بروجردی(ره). تلاش کردیم در این مجموعه از کار تکراری پرهیز کنیم و کتاب‌ها به صورتی نوشته شده که مخاطب آشنایی اجمالی با علما پیدا کند.

وی اضافه کرد: مدیران حمایت قابل قبولی از نمایشگاه انجام داده بودند و فکر نمی‌کردم یک نمایشگاه در شهرستان بتواند با این قدرت برگزار شود. وظیفه خودم می‌دانم از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.
کتاب 7e9c20c2 863e 42ea bdb4 3a406bccbfe0در بخش دیگری از این گزارش مسئول غرفه انتشارات معارف با مطرح کردن ضعف تبلیغات محیطی در یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بیان کرد: روزهای ابتدایی نمایشگاه به‌دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف محیطی نمایشگاه خلوت بود اما هرچه به روزهای پایانی نزدیک شدیم اتفاق‌های خوبی رقم خورد.

وی گفت: یکی از این اتفاق‌ها حضور گروهی دانش‌آموزان با کادر اجرایی مدرسه در نمایشگاه بود. با معرفی یک کتاب متوجه می‌شدم که دانش‌آموزان علاقه‌مند و طالب کتاب هستند؛ البته بن‌های خریدی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، انگیزه‌ خوبی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. برخی از دانش‌آموزان آن‌قدر مشتاق بودند که در نوبت عصر مجدد با خانواده به نمایشگاه مراجعه می‌کردند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه استقبال از کتاب‌های داستانی و کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» خوب بود، ادامه داد: با توجه به اینکه غرفه کوچک بود تعداد اندکی از کتاب‌های چاپ اول‌مان که جزو کتاب‌های پرفروش‌ هستند را به نمایشگاه آوردیم، کتاب‌هایی که معمولاً برای معرفی مناسب‌ترند؛ اما هر کتابی هم اگر در غرفه موجود نباشد به نحوی به دست مخاطب می‌رسانیم.

وی گفت: بعضی افراد نخستین‌بار به نمایشگاه مراجعه می‌کنند، فرصت کوتاه چند دقیقه‌ای داریم و باید بتوانیم نکته‌ای را بیان کنیم که معرفی خوبی به مخاطب داشته باشیم. اگر کتاب ضعیف به آن‌ها معرفی کنیم اتفاق خوبی نخواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *