یادداشت

یادداشتی بر کتاب «النا»

خبر کتاب یادداشت النا

مرتضی احمر

وقتی خورشید اسلام در جزیره العرب طلوع کرد و آخرین هدیه الهی، یعنی دین مبین اسلام توسط خاتم پیامبران حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله همان کسی که مژده آمدنش توسط انبیای دیگر داده‌شده بود برای بشریت به ارمغان آورده شد. هیچکدام از قدرت‌های جهان در آن مقطع مخصوصاً اپراتوری روم و ایران فکرش را نمی‌کردند که نامه از طرف پیامبر خاتم به آن‌ها نگاشته شود و آن‌ها را به اسلام دعوت کند.

اما چند سال بعدازاینکه حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله به مدینه هجرت کردند و با مشرکان مکه پیمان صلح امضا کردند حضرت به دستور خدا برای اکثر فرمانروایان جهان نامه‌ای را ارسال کرد و خبر ظهور اسلام را به آن‌ها دادند. یکی از این قدرت‌ها، اپراتوری روم شرقی بود که نامه‌اش توسط دحیة بن خلیفه کلبی، معروف به دحیه کلبی، صحابی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله ابلاغ شد.

از دحیه و مأموریتی که داشت اطلاعات زیادی به دست ما نرسیده است ولی رضا وحید توانسته با همین اطلاعات محدود رمان «النا» را به رشته تحریر دربیاورد.

النا نام دختر یکی از کارگزاران روم شرقی است که قرار است با پسرعموی خود ازدواج کند. او به همراه پسرعمو و یک کنیز غلامش در شهر بصری سکونت دارد. بصری شهری است که دحیه که تاجری خوش آوازه است رفت‌وآمد دارد و در این رفت‌وآمدها النا عاشق دحیه می‌شود و…

آنچه نویسنده توانسته از گزارش‌های تاریخی به نفع داستانش استفاده کند و برای شخصیت  های قصه‌اش مسئله ایجاد کند؛ گزارشی است که در آن خبر از زیبایی فوق‌العاده دحیه دارد. طوری که چند گزارش تاریخی دال بر این است که او آن‌قدر زیبا بوده که حضرت جبرئیل گاهی از اوقات به هیبت او خدمت پیامبر حاضر می‌شدند. این ویژگی را بر اخلاق خوش اسلامی او اضافه کند دلایلی قانع‌کننده برای عاشقی یک شاهزاده می‌تواند باشد.

ماجرای آمدن این نامه به بصری و در ادامه بیت‌المقدس و واکنش فرمانروای روم به نامه همه کمک می‌کنند تا رضا وحید قصه خود را با تعلیق بالا پیش ببرد. رضا وحید که خود مدرس داستان‌نویسی هم هست به‌خوبی عناصر داستان را در قصه‌اش استفاده کرده است. هرچند در چند مورد کنش شخصیت‌های داستان با منطق داستانی مطابق نیست ولی در کل قصه با لحنی جذاب روایت‌شده و مخاطب را با خود همراه می‌کند. پایان‌بندی داستان هم به گونه ای است که حال مخاطب بعدازاینکه داستان را تمام می‌کند خوب است و حس خوبی بعد از مطالعه رمان «النا» دارد.

این کتاب توسط انتشارات کتاب جمکران در پاییز 1399 در 260 صفحه وارد بازار نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *