اخبار

کتابی مخفی در دل تاریخ: غدیر خم به روایت یک ایرانی

کتاب بر کتاب مخفی

«کتاب مخفی» از معدود کارهای داستانی است که در مورد واقعه عظیم تاریخ اسلام، یعنی غدیر خم، نوشته شده و توانسته است به خوبی از پس کار برآید.

به گزارش روابط عمومی انتشارات کتاب جمکران، «کتاب مخفی»، از جمله آثار مجید پورولی کلشتری است که توسط نشر جمکران به چاپ رسیده است. نویسنده در این کتاب تلاش دارد در خلال روایت داستانی جذاب، به ماجراهای رخ داده در زمان حیات مبارک امیرالمؤمنین، علی(علیه السلام)، بپردازد. معصومه رئیسی، از فعالان حوزه کتاب، در آستانه فرارسیدن عید غدیر خم در یادداشتی کوتاه به معرفی این اثر پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

«رساندن پیام غدیر تکلیف همه ماست. در همان روز هم حضرت رسول(صلوات الله علیه) به مردم فرمودند هر کس که صدای مرا شنید و پیام مرا دریافت کرد، آن را برساند به کسی که نبوده و نشنیده است. این تکلیف الآن متوجه ماست؛ یعنی همان‏‌طور که نماز و روزه تکلیف ماست، آموزش فرهنگ غدیر به مخاطب کم‌اطلاع نیز از تکالیف ماست؛ مخاطبی که فقط در حد چند جمله درباره غدیر خم شنیده و هنوز از زوایای پنهان آن باخبر نیست.»

این‌ها صحبت‌های آقای مجید پورولی کلشتری نویسنده رمان «کتاب مخفی» از انتشارات کتاب جمکران است؛ رمانی که روایتگر سفر مخفیانه یک کتاب از مدینه به سمت ایران است. شخصیت اصلی این رمان، یک نویسنده ایرانی است که در تقابل با منافقین صدر اسلام با رسول خدا(صلوات الله علیه) و امیرالمومنین علیه‌السلام است.

در این داستان، «ماهان» یک ایرانی است که برای شفای چشم‌های نابینای فرزندش شهر به شهر در پی طبیب می‌گردد. به او خبر می‌رسد که در مدینه پیامبری از جانب خدا نازل شده و اعجاز می‌کند. او به قصد شفای چشمان فرزندش به مدینه می‌رود و در آخر، نور به چشمان فرزند او بازمی‌گردد. ماهان که حین طول سفرش در جریان واقعه غدیر خم قرار گرافته بود، شروع به نوشتن تاریخ سفر خود و همچنین آخرین حج رسول خدا و ماجرای غدیر خم می‌کند. او راهی ایران می‌شود تا ایرانیان را از واقعه غدیر آگاه سازد اما در بین راه به‌صورت اتفاقی متوجه توطئه کفار برای ترور پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) می‌شود. کفار که در صدد از میان برداشتن ماهان، و جلوگیری از رسیدن خبر غدیر خم به ایران، بر می‌آیند به تعقیب او می‌پردازند… .

«کتاب مخفی» در حوزه رمان‌های تاریخی، مذهبی و اعتقادی قرار می‌گیرد؛ قالبی که نویسنده برای نگارش هرکدام از آنها باید تبحر و اشراف زیادی روی این موضوعات داشته باشد؛ مخصوصاً برای خلق یک اثر اعتقادی، غیر از مسائل فنی در حوزه نگارش و مهارت داستان‌نویسی، ما با مسئله‌ای مهم‌تر مواجهیم و آن تبیین اعتقادات در داستان است.

نویسنده باید آگاه به روایات شیعه باشد. داستان اعتقادی راه رفتن بر لبه تیغ است. اگر اشتباه تبیین شود، مخاطب منحرف می‌شود و راه را گم می‌کند و مسئولیت اخروی آن متوجّه نویسنده است. پس نویسنده باید اهل مطالعه و تحقیق در روایات باشد. باید خودش مبانی را بشناسد و به آن معترف و معتقد باشد. با در نظر گرفتن این مهم، به نظر می‌رسد نویسنده رمان «کتاب مخفی» به خوبی توانسته است از پس این امر مهم برآید و اثری قابل استناد و محکم از نظر مبانی اعتقادی و تاریخی با تکیه بر روایات و احادیث ارائه دهد که در عین حال جذابیت‌های داستانی دارد و مخاطب را همراه با شخصیت اصلی تا انتهای ماجرا همراه می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب، ترسیم زمان تاریخی سال‌های پایانی حیات مبارک پیامبر خدا(ص) و فضای پر التهاب آن روزهاست که با ‌به تصویر کشیدن فضای دشمنی‌های پنهانی بعد از غدیر و نقشه‌های هولناک منافقان برای اسلام به خوبی توانسته است مخاطبان را با آن بخش از تاریخ اسلام که گاهی با سانسور و پنهکاری و تحریف توسط دشمنان اسلام و تشیع روبرو شده است، آشنا کند.

«کتاب مخفی» از معدود کارهای داستانی است که در مورد واقعه عظیم تاریخ اسلام، یعنی غدیر خم، نوشته شده است و با پرداخت مناسب و شخصیت‌پردازی قوی، توانسته به عنوان اثری خواندنی و قابل تأمل در حوزه رمان‌های تاریخی و مذهبی طی سال‌های اخیر معرفی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *