مصاحبه

مصاحبه “سید میثم موسویان” نویسنده کتاب “تفنگمو زمین نذار” با خبرگزاری میزان

کتاب تفنگمو زمین نزار 1 1

وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره داستان‌های دفاع مقدسش در این کتاب توضیحاتی ارائه کرده است.

میزان-کتاب «تفنگمو زمین نذار» چطور نوشته شد؟

از اولین فعالیت‌های حرفه‌ای داستان‌نویسی‌ام تا دو سال پیش که بازه زمانی ۹ تا ۱۰ سال می‌شد، داستان‌های کوتاهی در ژانر دفاع مقدس نوشتم که تمامی آن در قالب این کتاب از سوی انتشارات جمکران به چاپ رسید.

میزان-آیا تم و ویژگی‌های تمامی داستان‌های این کتاب مشترک است؟

از آنجا که کتاب ژانر دفاع مقدس دارد و در مدت زمان طولانی نوشته شد ممکن است داستان‌هایش به لحاظ فنی با هم متفاوت باشند برای مثال ممکن است صحنه جنگ به داستان‌های کلاسیک طعنه زند و داستان‌های اول آن مدرن‌تر باشد. ویژگی مشترک داستان‌ها این است که همگی آرمانی هستند.

میزان-این کتاب شامل چند داستان می‌شود؟

حدود بیست داستان. «سفید و سیاه»، «وسایل اضافی»، «آب فروش»، «نفی سبیل»، «شفاعت»، «آب و آهن»، «فرشته مرگ»، «سوراخ»، «قهرمان»، «دیده بان»، «گاومیش» نام برخی از داستان‌های این کتاب هستند.

میزان-آیا تمامی داستان‌ها مربوط به اتفاقات جبهه است؟

بخش اول «تفنگمو زمین نذار» به پشت جبهه و مسائل خانواده‌هایی که درگیر جنگ هستند، اشاره دارد. بخش دوم کتاب نیز به اسارت و بخش سوم به صحنه‌های جنگی و خط مقدم جبهه می‌پردازد.

میزان-آیا برای نگارش این کتاب تحقیق هم کردید؟

طی ده تا پانزده سالی که مشغول نوشتن تاریخ شفاهی هستم خاطرات زیادی شنیده‌ام، فیلم‌های زیادی دیده‌ام و به صورت غیر منظم اطلاعات زیادی از آن دوره کسب کردم؛ که از آن‌ها برای نگارش «تفنگمو زمین نذار» نیز استفاده شد.

داستان‌های این مجموعه از واقعیت و تاریخ جنگ نشات گرفته‌اند و اصل بسیاری از داستان‌های آن هم واقعی است اگرچه مسائل پیرامونی ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است.

میزان-مهم‌ترین ویژگی این اثر چیست؟

شاید یکی از ویژگی‌های این کتاب صداقتش باشد. من دغدغه‌ای برای اینکه فقط بنویسم ندارم بلکه دوست دارم درست بنویسم و در این کتاب هم آنچه را که فکر می‌کردم درست است را نوشته‌ام. یکی دیگر از ویژگی‌های این اثر این است که برخی از داستان‌هایش فضای روانشناختی دارد.

میزان-در «تفنگمو زمین نزار» از چه زبانی استفاده کردید؟

زبان هر داستان یک خصوصیت دارد و از یک زاویه دید است. در یک داستان قصه از زبان یک کودک، در داستان دیگر از زبان یک پیرزن، در قصه بعدی از زبان یک فرد بزرگسال و ختی مخالف‌خوان نوشته شده است و در برخی از داستان‌ها از زبان من راوی.

میزان-عنوان کتاب چطور انتاب شد؟

«تفنگمو زمین نذار» به پیشنهاد انتشارات جمکران انتخاب شد.

میزان-آیا به موقعیت جغرافیایی خاصی هم در کتاب اشاره شده؟

خیر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *