گزارش

مصاحبه با نویسنده کتاب «پرواز در قفس»

مصاحبه با نویسنده کتاب پرواز در قفس

رمان عاشقانه «پرواز در قفس» نوشته خانم «فاطمه محمد شریفی» در انتشارات کتاب جمکران با نگاهی به زندگی افراد کم‌توان و زندگی با معلولیت منتشر شد.

نویسنده کتاب، هنرمندی تواناست و آثار نقاشی زیادی خلق کرده و نمایشگاه های زیادی از آثارش برپا شده، بانویی توانمند که با وجود ناتوانی جسمی و معلولیت یکی از موفق ترین هنرمندان است.

او در کتاب پرواز در قفس تصویر زندگی افرادی را پیش چشم مخاطب می گذارد که با تمام وجود آن‌ها را درک کرده است. درس‌ها و تجربه‌هایی است که برای عموم مردم و همچنین اطرافیان افراد دارای معلولیت نیاز است که بدانند و با آن ها آشنا شوند.

به مناسبت انتشار این کتاب مصاحبه ای با نویسنده این کتاب خانم «فاطمه محمد شریفی» داشته ایم که در زیر آن را می‌خوانید:

سلام عرض می کنم خدمت شما و تبریک بابت چاپ کتابتان. لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید چه فعالیت هایی انجام می دهید ؟ و از چه زمانی شروع به نوشتن کردید؟

سلام عرض می کنم خدمت شما. فاطمه محمد شریفی هستم متولدسال 66 در شهر مشهد .

بنده نقاشی را سال ۸۸ از صفر شروع کردم‌  و تا مدت ها نقاشی می کشیدم و علاقه زیادی به نقاشی داشتم و نمایشگاه هایی در زمینه نقاشی برگزار کردم.

اما در مورد نوشتن ، زمانی در زندگی برایم اتفاقاتی افتاد که به خاطر این اتفاقات شرایط روحی بسیار بدی داشتم و حتی به جایی رسیدی بودم که به سمت ناشکری از خداوند می رفتم، اما خداوند دستم را گرفت و من تصمیم گرفتم برای بهتر شدن حالم شروع به نوشتن بکنم و بر عکس شرایطم اثری خلق کردم که پر از محبت و عشق و نگاه به خداوند بود.

معرفی کاملی از  کتابتان برای خوانندگان ما داشته باشید.

کتاب‌ من تنها برای ‌فاطمه نیست؛ برای همه دخترانی است‌ که با سختی و ‌محدودیت هایی که دارند، بر‌ای موفقیت و نگاه جدید تلاش می کنند اما زندگی آن ها همواره پر از سختی است.آن ها به این ‌سختی ها آگاه هستند اما‌ با‌قدم‌های محکم ‌‌پا به زندگی می گذارند و حتی زندگی مشترکشان را آغاز می کنند تا کامل شوند و رشد کنند.

کتاب درباره زندگی دختری معلول (محدود) هست که با تمام مخالفت ها و رنج ها سعی بر این دارد ‌که‌ با افکار پوچ بجنگد. در این جنگ ‌اول او و همسرش رشد می‌کنند و سپس بچه دار می‌شوند و کودکی که از نظر همه‌ متفاوت است را به جامعه هدیه می‌کنند.

علت نوشتن این کتاب چه بود؟

چشاندن مزه عشق و محبت به همه کسانی که لیاقتش را دارند و برایش تلاش می کنند .

کار برای چه مخاطبانی است و چرا؟

حقیقتا پسران و مادران و همه افرادی  که از روی ظاهر قضاوت می کنند. برای اینکه بدانند ظاهر سالم دلیل بر افکار سالم داشتن نیست. ما هم حق زندگی داریم. اگر انتخاب شدیم کمک‌ حال ما باشند، نه نمک ‌بر دردمان.

و در آخر این کتاب برای مادرانی است که دختر محدود(ناتوان جسمی) دارد، این مادران خیلی بیشتراز بقیه درد و رنج می کشند.

از مشکلات و بی مهری ها برایمان بگویید

برخورد ها و توجهات مردم و مسئولین به گونه ای است که اگر خودمان در جامعه حضور داشته باشیم خوب و قابل قبول است، وگرنه کسی سراغی از ما نمی‌گیرد. مثلا یک ورزشگاه کوچک‌ در شمال شهر ما برای افراد محدود در نظر‌گرفتند. منی که حدودا مرکز شهر هستم با مشکلات رفت و آمد چگونه از این مکان ورزشی استفاده کنم؟

یا ‌چرا برای محدودین مجرد منزل مسکونی در نظر نمی‌گیرند؟ و از این قبیل مشکلات که همواره در زندگی ما بوده است.

در باب فرهنگ سازی هم باید اتفاقاتی بیفتد تا‌ ‌خانواده ها بدانند که ‌می‌توانند زندگی سالمی با این بچه ها داشته باشند و‌ از کودکی ‌این کلمه را به‌کار نبرند که نمی‌توانی، نمی‌شود و…

ضعف و کاستی‌هایی که در کار برای معلولان وجود دارد چیست؟

خودمان را باور نداریم،مشکلتمان را خیلی بزرگ می‌بینیم، ‌اما ما خدای بزرگتر داریم. خدا را‌ کم رنگ نکنیم…

آیا خاطره خاصی از مشکلات خود دارید؟

مشکلات‌  اخلاقی، ‌بد بخورد کردن‌ و…. هست؛ اما باید محکم بود و نترسید. ‌توکل بر‌خدا داشت، تلاش کرد تا به هدف رسید.

مثلا یک بار در خیابان بودم‌ می‌خواستم‌ زودتر کرایه را آماده کنم،‌ ‌کیفم را ‌نمی‌توانستم باز کنم دست دیگرم وسیله‌ای بود به طرف خانمی رفتم که از ایشان ‌کمک ‌بخواهم آن‌قدر برخورد بدی کرد انگار من می‌خواهم به ایشان آسیب بزنم.‌ سه بار در همان جا برایم تکرار شد با اینکه من لباس خوب می‌پوشم  و سعی می‌کنم  ظاهر خوبی داشته باشم اما نمی‌دانم چرا چنین فکری به ذهنشان می‌رسد؟!

از مشکلات و مراحل تولید کتابتان بگویید.

من برای چاپ ‌همین کتاب ۷ سال زحمت کشیدم و کلی این در و آن‌ در زدم. کل رمان را با یک انگشت پا نوشتم و سختی های زیادی را تحمل کردم. خوشحالم که بالاخره این کتاب چاپ شد و امیدوارم با همکاری دوستان انتشارات کتاب جمکران بتوانیم این کتاب را به چشم و گوش مخاطبان برسانیم.

در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید.

کار سختی هست در اوج نفرت عاشقانه بنویسی…

قابل ذکر است این رمان عاشقانه با نام «پرواز در قفس» که با قلمی جذاب و روان توسط خانم «فاطمه محمد شریفی» به نگارش درآمده توسط انتشارات کتاب جمکران چاپ و با قیمت 30 هزارتومان روانه بازار نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *