اخبار

دو کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد

کتاب از کتاب های حجاب

دو کتاب «قابیل فراموش نمی‌شود» و «مادام محبوبا» در حوزه عفاف و حجاب توسط انتشارات جمکران منتشر و رونمایی شدند.

به گزارش روابط عمومی انتشارات کتاب جمکران، مراسم رونمایی از دو کتاب تازه منتشر شده انتشارات کتاب جمکران، «قابیل فراموش نمی‌شود» و «مادام محبوبا» با حضور بهزاد دانشگر داستان‌نویس و منتقد و مسئول مجموعه «روایت خانه»، نویسنده کتاب «مادام محبوبا» مرضیه احمد و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در دفتر مرکزی انتشارات کتاب جمکران برگزار شد.

در ابتدای برنامه دانشگر به معرفی مجموعه روایت خانه پرداخت و گفت: این مجموعه یک مجموعه مردمی در اصفهان است که در حوزه تولید متن فعالیت می‌کند و در موضوعاتی که دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان و خانواده‌های فرهنگی است تولیداتی جذاب و دغدغه‌مند دارد.

وی ادامه داد: آثاری که تاکنون در جامعه تولید شده بیشتر کارهایی است که به درد پژوهشگران، جامعه‌شناسان و مورخان می‌خورد و برای افراد عام جامعه مفید نبوده است. مجموعه روایت خانه در پی تولید آثاری است که هر مخاطبی آن را بخواند و لذت ببرد و برایش مفید باشد.
این نویسنده گفت: هدف این مجموعه پرورش نویسندگان دغدغه‌مند در زمینه فرهنگ و دین و انقلاب است. نویسندگانی که به دنبال مکانی امن برای تولید چنین آثاری می‌گردند.

وی در ادامه از فعالیت‌های این مجموعه کتاب‌های نفس، مجموعه‌های تولد (درباره آدم‌های متحول شده غیر ایرانی) و این دو اثر منتشر شده اخیر در «انتشارات کتاب جمکران» را نام برد.

دانشگر در بخش پایانی سخنان خود گفت: برای ترویج حجاب نباید از ابزارهایی که دشمن برای ضربه استفاده می‌کند ما هم استفاده کنیم. ابزارهایی چون پوستر و کلیپ و… که این سبک اصلاً در میان نوجوانان و جوانان معنا نمی‌سازد و دیده نمی‌شود بلکه باید از درام استفاده کرد. حتی رهبر انقلاب نیز در دیدار با فعالان حوزه حجاب از آنان خواست در این موضوع به سراغ داستان‌نویسان بروند و کتاب و فیلم تولید کنند.

همچنین دانشگر در پاسخ به این سوال که آیا این موضوعات خطر افتادن در ورطه تکرار را ندارند گفت ضمن اینکه چندان اثری در این زمینه تولید نشده که وارد این وادی شود اما این هنر نویسنده است که نوع روایت خود را چنان انتخاب کند که در این وادی نیفتد.

در ادامه احمدی نویسنده داستان مستند «مادام محبوبا» از چگونگی انتخاب سوژه کتاب و نوشتن آن گفت و افزود: پس از شنیدن مصاحبه‌های شخصیت داستان تصمیم به نوشتن کتاب گرفتم و سعی کردم با رعایت حفظ امانت اثری جذاب برای خواننده بنویسم و چون شخصیت کتاب واقعی است چندان عنصر خیال وارد آن نشده و تمام اتفاقات آن روایت زندگی خود محبوباست.

وی در ادامه از تجربه خاصش در این کتاب گفت: از شیرینی‌های این کار این بود که همزمان با نوشتن این اثر دقیقاً شخصی مثل شخصیت محبوبه وارد زندگیم شد و گام به گام با داستان من جلو آمد و خیلی از احساسات کتاب برگرفته از صحبت‌های آن فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که اثرش چه میزان برگرفته از برنامه‌ها و مستندهای تلویزیونی با این موضوع است، گفت: آن مجموعه‌ها معمولاً این گونه است که سیر زندگی شخص را تا رسیدن به تحول بیان می‌کند اما پس از دوران پس از تحول چیزی نمی‌گویند. در حالی که قسمت اصلی و سخت زندگی این افراد پس از تحولشان و تغییر سبک زندگیشان اتفاق می‌افتد. دغدغه من در این کتاب این بود که زندگی محبوبا پس از تحولش نیز بیان شود.

در بخشی از جلسه، ویدئویی ضبط شده از «زهرا امینی» نویسنده کتاب «قابیل فراموش نمی شود» که به دلیل به دنیا آمدن فرزندش در برنامه حضور نداشت، پخش شد و او به معرفی کتاب و چگونگی نوشتن آن پرداخت و گفت: به دلیل تلخی زیاد سوژه مورد نظر مجبور شدم برای پذیرش مخاطب مقداری داستان را تلطیف کنم. اساساً هدفم از نوشتن چنین کتابی بیان تأثیر نوع برخورد و قضاوت آدم‌ها با افراد دیگر و چگونگی تغییر مسیر زندگیشان است. کتابی که مناسب قشر نوجوان نوشته شده است تا برای کسانی که مشکلات مشابهی را تجربه می‌کنند کمکی برای نجات و یافتن راه حل باشد.

در پایان این مراسم حضار به نقد و بررسی کتاب پرداختند و مراسم با اهدا هدایایی به مهمانان جلسه پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *