یادداشت

کتاب “حُسن یوسف” از چه می‌گوید؟

کتاب 666666

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، انسان محدود نیست؛ یعنی جادهٔ پیشرفت او بی انتهاست و می‌تواند در بالاترین پله معرفت بایستد، امّا لازمهٔ ایستادن در این جایگاه تربیت شدن است و ضروری‌ترین و مهم‌ترین مسئله در تربیت انسان، داشتن مربیِ خوب است، انسان تنها باوجود یک مربّی که به تمام نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشد می‌تواند معنای واقعی انسانیت را بفهمد و درک کند.

برای تمامی انسان‌ها روشن است که تنها خالق یک‌چیز می‌تواند تمام نقاط قوت و ضعف آن چیز را بشناسد و به همین دلیل است که تنها خدا می‌تواند بهترین مربی و پرورش‌دهنده انسان باشد و قرآن نیز کامل‌ترین و مطمئن‌ترین منبعی است که انسان می‌تواند دستورات تربیتی خدا را بخواند و بفهمد و عمل کند.

“محمد شریفی ریگی” در کتاب “حسن یوسف” سعی کرده تا قطره‌ای از دریای قرآن را نشان بدهد و مسائل تربیتی سوره مبارکه یوسف را بیان کند.

کتاب حسن یوسف از سه فصل اصلی تشکیل می‌شود؛ فصل اول این کتاب با عنوان” روش‌های تربیتی در سوره مبارکه یوسف” به این مطلب اشاره می‌کند که سوره مبارکه یوسف از دو بُعد “روش تربیتی داستانی” و “روش تربیتی بصیرتی” به نربیت انسان می‌پردازد و در فصل دوم با عنوان “نکات تربیتی اعتقادی” به اهمیت عقل و اندیشه، مبحث توحید، توکل، توسل و اقسام رویا می‌پردازد و به تمامی موارد ذکر شده از منظر قرآن و روایات اشاره می‌کند و فصل سوم کتاب که می‌توان گفت مهم‌ترین فصل “حُسن یوسف” است با عنوان “نکات تربیتی اخلاقی” به برخی از رذایل و محسنات اخلاقی مثل حسادت، خیانت، هوای نفس، دروغ، صبر، حیا، غیرت، عفت و عفو و گذشت اشاره می‌کند و هرکدام یک از این موارد را بررسی و آسیب‌شناسی می‌کند.

در فهرست “حُسن یوسف” دو عنوان بیشتر از عناوین دیگر توجه انسان را جلب می‌کند. دو عنوان که شاید خیلی از مردم را به فکر فرو ببرد. این دو عنوان عبارتند از “راه‌های فریب شیطان در قرآن” و “توجیه گناه”.

کتاب «حسن یوسف» نوشته محمد شریفی ریگی در قطع رقعی و در 286 صفحه از «انتشارات کتاب جمکران» با قیمت 25  هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *