نمای نزدیک:مجموعه «به جرم شعر» سرودههای علی حاجتیان فومنی را اگر در یک قاب بخواهیم تعریف کنیم، مجموعهای با شعرهایی آرام و معتدل بهترین تصویری است که در این قاب میتواند برای شکل گرفتن این تعریف نقش ببندد. شعرهایی آرام که زبان آنها نیز در تعادلی میان یک زبان فخیم رسمی و زبان معمول کاربردی امروزی شکل و قوام یافته است. این تعادل و میانهروی را میتوان در کاربرد بین عناصر مختلف شعر مثل عاطفه و تخیل، تکنیکهایی مثل عینیتگرایی و ذهنیتگرایی و همچنین در گستره محتوا بین سنت و تجدد و شعر عاشقانه و متعهدانه به وضوح مشاهده کرد و آن را الگویی برای دیگر شاعران جوان دانست.
علی حاجتیان شاعر عاشقانهسرایی است. عاشقانههایی نرم و آرام با اندوهی ملایم و دلنشین. شعرهای حاجتیان چندان در پی هیاهو و خودنمایی نیستند، آراماند و بیادعا و میشود فهمید که شاعر آنها را بدون تقلا و بیشتر برای دل خود سروده است. میشود فهمید که شاعر چندان دغدغه پسند این و آن را ندارد و همین امر او را با کلمات صمیمی و بیتعارف ساخته است. این شاخصه و همچنین مطلعهای درخشان شعرهای علی، ثابت میکند که او یک شاعر فطری و شعرهایش بیشتر جوششی است. این مجموعه ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن جسارت طبعآزمایی شاعر در وزنهای مختلف است.
نمای میانی:«به جرم شعر» شامل70 قطعه شعر است که همه آنها در قالب غزل سروده شدهاند. دو بیت شعری که در ابتدای کتاب و با عنوان به جای مقدمه آمده دقیقا حال و هوای شعرهای حاجتیان را که عاشقانههایی عفیف و باحیا هستند نشان میدهد:
«به قهر دربهدر بوی سیبمان کردی
به مهر یک دل عاشق نصیبمان کردی
به جرم شعر، دم عیسوی که با ما بود
به جلجتای جنون بر صلیبمان کردی»
در این مجموعه برای شعرها نامی نهاده نشده و با شماره نیز مشخص نشدهاند. علی در این مجموعه شعرهایی را به مادربزرگش، مادرش، رحیم زریان، بهرام بیضایی، زندهیاد قیصر امینپور و همچنین شعری را نیز به آستان شعر که «شانهبهشانه و پابهپا قدمزنان با او جنون را طی کرده»، تقدیم کرده است. اکثریت شعرهای کتاب عاشقانهاند اما چند شعر آیینی نیز با همان دید و زبان عاشقانه در آن است، مانند غزلی با این مطلع که برای حضرت علی سروده شده است:
«مگر با سوره چشمش سر پیغمبری دارد
که آیات نگاهش معجزات دلبری دارد»
نمای دور:سعید بیابانکی: «طبق تعریفی «شعر خوب، شعری است که با یک بار خواندن میزان زیادی از آن در ذهن رسوب کند»؛ با استناد به این نگاه میتوان گفت بیشتر شعرهای حاجتیان اینگونهاند و در مجموعه شعر خوب قرار میگیرند.»
اسماعیل امینی: «شعرهای حاجتیان از لحاظ عاطفی صادقانه است و همین صداقت حسن بزرگی برای مجموعه شعر او است چرا که در حال حاضر اغلب مجموعهها با عدم صداقت عاطفی روبهرو هستند.»
اسماعیل امینی: «شعرهای حاجتیان از لحاظ عاطفی صادقانه است و همین صداقت حسن بزرگی برای مجموعه شعر او است چرا که در حال حاضر اغلب مجموعهها با عدم صداقت عاطفی روبهرو هستند. من شعر انقلاب را روزگار تعادل میان عینیت و ذهنیت، سنت و تجدد و شعر عاشقانه و متعهدانه میدانم که شعرهای این دوره را در تعادل خاصی قرار داده است و شاید این مجموعه را بتوان الگویی برای این میانهروی و تعادل دانست.
از کتاب:وقتی که عاشقم به سفر فکر میکنم
عاقل که میشوم، به خطر فکر میکنم
ابری است آسمان دلم بی تو هر غروب
حالا فقط به دیده تر فکر میکنم
عمری است در اتاق تهی با خیال خویش
با چشمهای مانده به در فکر میکنم
یلداست بخت من به بلندای زندگی
بیهوده در شبم به سحر فکر میکنم
فنجان قهوه حاضر و آماده روی میز
دارم به تو ـ به تنگ شکر ـ فکر میکنم صفحه 43
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.