اخبار

«یخ در بهشت» فرصتی دوباره برای زنان نویسنده حوزه دفاع مقدس

کتاب حنانه شو 1

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، عصر روز پنج‌شنبه شاهد رونمایی مجموعه کتاب «یخ در بهشت» به همت خانم عذرا موسوی از انتشارات کتاب جمکران در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی بودیم.

در ابتدای برنامه، حاتم ابتسام، مدیر ادبیات داستانی نشر کتاب جمکران، ضمن معرفی این مجموعه گفت: بعد از رصدی که از بازار کتاب کردیم، متوجه شدیم یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه کتاب، نقش زنان در فعالیت‌های دفاع مقدس بوده است. با توجه به اینکه انتشارات کتاب جمکران به معرفی الگوهای جامعه اهتمام دارد، به حوزه دفاع مقدس وارد شدیم. زحمت این کار را به خانم موسوی سپردیم و با سپردن اختیارات کار به ایشان، کار شسته‌ورفته و کاملی تحویل گرفتیم.

وی افزود: از طرف این انتشارات توقع داریم که دوستان نویسنده نماینده این کتاب باشند و تلاش کنند تا «یخ در بهشت» در حد خودش به بازار عرضه شود. ما هم نهایت تلاش خود را می­کنیم با توجه به تمامی مشکلاتی که داریم، از قبیل گرانی کاغذ و … این کتاب خوب دیده شود. نکته‌ای که مغفول مانده، این است که ما برای اینکه «یخ در بهشت» به نمایشگاه برسد، کتاب را با کیفیت پایین‌تر و کیفیت دیجیتال عرضه کردیم؛ اما در آینده با فهرست و کاغذ خوب چاپ و عرضه خواهد شد.

در ادامه این مراسم، خانم عذرا موسوی، دبیر این مجموعه، با اشاره به همکاری سازنده و مثبت انتشارات کتاب جمکران افزود: مجموعه «یخ در بهشت» از آن آثاری است که همیشه به آن افتخار می‌کنم و در نتیجه تهیه این مجموعه دوستی‌های بسیار خوبی شکل گرفت. این کتاب یکی از بهترین تجربیات من در تعامل با نویسندگان بود. این مجموعه به پیشنهاد انتشارات کتاب جمکران به من سپرده شد و این نشان از دید عمیق این انتشارات دارد که به زنان نویسنده و دفاع مقدس بپردازد. مجموعه «یخ در بهشت» مجموعه 12 داستان از یازده نویسنده زن است. تمامی این بانوان قبلاً در ژانر دفاع مقدس سابقه داستان‌گویی و داستان‌نویسی داشته‌اند. من با شناختی که از دوستان داشتم، در طول زمان با آن‌ها ارتباط گرفتم و این مجموعه جمع‌آوری شد. شاید بتوان گفت این داستان‌ها از بین حدود پنجاه داستان گزینش و انتخاب شدند و فکر می‌کنم توانسته از زوایای مختلف به موضوع زنان و دفاع مقدس بپردازد. تنوع داستانی و اقلیمی در این کتاب قابل توجه بوده و فکر می‌کنم اگر مطالعه کنید، این موضوع را تایید خواهید کرد.

در ادامه خانم مجبوبه سمواتی، از نویسندگان این مجموعه، با معرفی آثار خود گفت: از جمله کتب منتشره من می‌توان به «ما اینجا عاشق شدیم» اشاره کرد. از این بابت که در کنار این مجموعه همکاری کردم، بسیار خوشحالم و باعث افتخار من بود.

خانم میرابوطالبی، نویسنده داستان «پرنده‌های مرده»، با تشریح روند داستان‌نویسی به تجربیات شخصی خود استناد کرد و گفت: روایت داستان دختر نوجوانی است که به دنبال مادر خود می‌گردد و در این راه اتفاقات بسیاری برای او می‌افتد. این مجموعه موضوع خوبی را جلو برده و فکر می‌کنم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

خانم زهره شریعتی، نویسنده داستان «موج‌های سرخ»، ضمن تشکر از عوامل این کتاب به نظم این انتشارات و پیگیری کار توسط خانم موسوی اشاره کردند. از این نویسنده هفده مجموعه در ژانر دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

خانم حاجی‌مرتضایی، نویسنده «خانه آرزوها» در این مجموعه است که در چند مجموعه دیگر نیز داستان‌های متعددی دارد.

خانم معصومه عیوضی با اشاره به نظم و دقت این انتشارات در چاپ کتب گفت: داستان من، روایت زندگی یک همسر شهید طلبه و زندگی او است. این بانوی نویسنده هشت اثر مستقل در حوزه انقلاب و دفاع مقدس دارد.

«گنجشگ‌ها برگشته‌اند» عنوان داستان خانم مرضیه نفری است. وی با معرفی داستان خود در این مجموعه گفت: قبل از این داستان، یک کتاب با موضوع زنان و دغدغه‌های اجتماعی و یک رمان نوجوانان داشتم.

خانم فاطمه نفری از دیگر نویسندگان این مجموعه با عنوان «رخساره» گفت: تجربه کار در ژانر دفاع مقدس نداشتم؛ اما این کتاب را فرصت خوبی برای خلق یک داستان در نظر گرفتم و با مطالعه و پژوهش در آثار دفاع مقدس به این کار پیوستم. کتاب «من زنده‌ام» الهام‌بخش من در نوشتن این داستان بوده است.

در آخر خانم فاطمه موسوی، نویسنده داستان «حق با تو بود»، با معرفی آثار خود گفت: پس از مدت‌ها به حوزه نویسندگی بازگشتم و این داستان را بازنویسی و اصلاح کردم. کارهای دیگر من یک رمان مستقل، چند مجموعه داستان گروهی، یک داستان برای نوجوان و یک مجموعه کتاب دفاع مقدس است.

عذرا موسوی، دبیر این مجموعه، در آخر با تقدیر و تشکر از بانوانی که به نگارش این کتاب اهتمام ورزیدند، به نقش مهم این انتشارات در چاپ و نشر این کتاب اشاره کرد و گفت: این انتشارات می‌تواند گزینه خوبی برای چاپ کتاب برای نویسندگان باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

1 دیدگاه در “«یخ در بهشت» فرصتی دوباره برای زنان نویسنده حوزه دفاع مقدس

  1. پروین برهان شهرضائی گفت:

    سلام من هم یک مجموعه داستان باموضوع زنان دردفاع مقدس دارم که نشرامیرکبیر انراچاپ کرده وازقضا اسم ان یخ دربهشت صورتی است،
    پروین برهان شهرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *